středa, 2. duben 2003

Edvard Grieg: Poetické obrázky op. 3, Sonáta op. 7, Sedm fug pro klavír, Čtyři kusy pro klavír op. 1, Čtyři lístky do památníku op. 28

Napsal(a) 

booklet booklet
Po stránce dramaturgické velmi zajímavé CD nabízí skladatelovy rané klavírní opusy z první poloviny šedesátých let, tedy z doby Griegových lipských studií a z let těsně následujících. Sedm fug pro klavír vzniklo jako cvičná práce, technicky dokonalá a (z pochopitelných důvodů) poněkud neosobní. 4 kusy op. 1 hrál Grieg na svém absolventském koncertě v Gewandhausu. Cítíme v nich silný vliv Schumannův, Mendelssohnův a Chopinův, stejně jako v mladším cyklu Poetické obrázky op. 3. V nich se už ovšem na druhé straně zřetelně projevuje Griegova snaha vnést do hudby osobitý severský tón. Nejrozsáhlejším a nejzávažnějším dílem tohoto CD je Sonáta e moll op. 7, skladba baladického výrazu, zasmušilá a velmi dramatická. 4 lístky do památníku op. 28 patří do řady raných děl jen zčásti. První číslo vzniklo sice už roku 1864, ale zbývající tři komponoval Grieg až v sedmdesátých letech. Jak už název napovídá, jedná se o elegantní "salonní" hudbu. Mladá japonská pianistka Kyoko Tabe má výbornou techniku a zdá se, že jí je osobitý svět severské hudby poměrně blízký. Dokázala bezpečně zvládnout rozsáhlý tvar Sonáty op. 7, první větě dodala romantický vzlet, ve Finale zaujme pevným rytmem a dokonale vyhranými repetovanými tóny. Velmi přesvědčivě působí také ve skladbách s přízračným či groteskním vyzněním (třetí Poetický obrázek, střed druhého čísla tohoto cyklu, Mazurka z op. 1, třetí z Lístků do památníku), její zvláštní smysl pro barvy oceníme v závěrečném čísle Lístků do památníku. V lyrických skladbách (druhý z Poetických obrázků nebo první Lístek do památníku) máme ovšem občas pocit, že se z nich dá udělat víc. Na druhé straně nutno přiznat, že onen poněkud "chladný" odstup, s nímž je Kyoko Tabe interpretuje, není u této severské hudby tak zcela nepatřičný.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 73:09

Nahráli: Kyoko Tabe - klavír

Body: 4 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.