Dubnový TIP Harmonie: Pražské přednášky Alfreda Brendela na DVD

Rakouský klavírista, spisovatel a básník Alfred Brendel je v hudebním světě už řadu let považován za živoucí legendu. V lednu letošního roku oslavil ve skvělé fyzické i duševní kondici své devadesáté narozeniny. Koncertní kariéru uzavřel sice už před dvanácti lety, ale ve svých dalších uměleckých aktivitách, k nimž nutno připočítat rozsáhlou přednáškovou činnost, ani trochu nepolevil. Díky osobním kontaktům pianisty Jana Bartoše, který byl po několik let Brendelovým studentem, měla Praha jedinečnou příležitost zažít v nedávné době několik Brendelových přednášek. Z posledních čtyř, jež legendární pianista uspořádal v letech 2019 a 2020 v Sukově síni Rudolfina, byly pořízeny obrazové záznamy, které následně Supraphon převedl na DVD. Toto DVD bylo uvedeno na trh v prosinci 2020, takřka v předvečer Brendelových devadesátin. Nejatraktivnější (a také nejrozsáhlejší) je přednáška, kterou Brendel nazval Můj hudební život.

Přednášku lze vnímat jako malou autobiografii: dozvíme se o pianistově dětství, rodičích, studiích, koncertních cestách… Brendel má ohromný smysl pro humor a dokáže s humorným nadhledem podat i věci nejvážnější. Jeho humor má navíc jednu vzácnou vlastnost – je vlídný, nikdy nesklouzne k ironii či k sarkasmu. „Stále se dokážu smát,“ říká Brendel v závěru této své přednášky. „Možná už ne tolik jako dřív, ale stačí to, aby člověk přežil. Dokud se vám věci zdají vtipné, není všechno ztraceno.“ Během přednášky zazní řada hudebních ukázek, z nichž zvlášť dojemná je poslední: průzračné Schubertovo Impromptu Ges dur op. 90/3. Následující tři přednášky (resp. dvě přednášky a jeden masterclass) jsou věnované Brendelovým nejoblíbenějším autorům: Beethovenovi, Mozartovi a Schubertovi. Přednášku nazvanou Beethovenovy poslední sonáty věnoval pianista pozdní tvorbě Beethovenově. Klavírních ukázek se v této přednášce ujal Jan Bartoš. Brendel tu předkládá posluchačům řadu zajímavých postřehů o Beethovenově hudbě, přičemž dochází až k úplnému závěru poslední Beethovenovy sonáty, o němž říká, že „otvírá prostor, v němž jakákoli hudba přestává existovat“.

Třetí přednáška na tomto DVD nese název Jak hrát Mozarta. I v této přednášce je Brendelovi při hraní ukázek „pomocníkem“ Jan Bartoš. A také zde, podobně jako v případě Beethovenově, uslyšíme spoustu pozoruhodných Brendelových názorů na Mozartovu hudbu, bohatě dokumentovaných citáty z pera nejrůznějších kapacit. Zvláště podrobně se tu Brendel věnuje Mozartovým skladbám v mollových tóninách. Svou přednášku doplnil pianista dvěma vlastními mozartovskými nahrávkami: hluboce procítěným mollovým AndantinemKlavírního koncertu č. 9 Es dur K 271, který hrál s Vídeňskou filharmonií řízenou sirem Charlesem Mackerrasem v prosinci roku 2008 ve Vídni na svém koncertu „na rozloučenou“, a v závěru přednášky uslyšíme neuvěřitelně odlehčenou a svižnou finální větu z Klavírního koncertu č. 19 F dur K 459, který Brendel nahrál s Nevillem Marrinerem a orchestrem Academy of St Martin in the Fields. Na posledním tracku Brendelova DVD je zachycen pianistův masterclass, v němž umělec pracuje s mladým Triem Incendio na Schubertově Klavírním triu č. 1 B dur op. 99, D 898. Požitek z tohoto masterclassu má posluchač hned dvojí: jednak je Trio Incendio soubor opravdu neobyčejně kvalitní, jednak nestačíme žasnout nad tím, do jakých detailů je Brendel schopen rozebrat Schubertovu partituru a co všechno dokáže v notovém zápisu při svém inspirovaném čtení objevit.

Všechny čtyři Brendelovy přednášky zachycené na tomto DVD jsou vedené v angličtině, ale český posluchač se nemusí obávat: disk je vybaven pečlivě zpracovanými českými titulky, které jsou navíc obdivuhodně dokonale synchronizované s mluveným textem. (Kromě českých titulků si divák může zvolit ještě titulky německé nebo anglické.) V bookletu nalezneme – vedle stručného úvodu Alfreda Brendela a ještě stručnějšího doslovu Jana Bartoše – hutný a elegantně stylizovaný průvodní text významného německého muzikologa a dirigenta Petera Gülkeho, vrstevníka Brendelova. Toto DVD nabízí možnost strávit víc než čtyři hodiny ve společnosti mimořádně charismatického umělce. Nejen ctitelé Brendelovi, ale milovníci hudby vůbec by si takovou příležitost určitě neměli nechat ujít.

Alfred Brendel / přednášky a masterclass, Jan Bartoš / klavír, Trio Incendio: Karolína Františová / klavír, Filip Zaykov / housle, Vilém Petras / violoncello. Text: Č, A, N. Nahráno: 3/2019, 2/2020, Sukova síň Rudolfina, Praha. Vydáno: 2020. TT: 4:13:45. 1 DVD 7141-9.