Deep Blue Organ Trio – Wonderful!

Bobby Broom – kytara, Chris Foreman – Hammond organ, Greg Rockingham – bicí. Vydáno 2011. TT: 60:02. 1 CD Origin Records 82595.

Název kapely Deep Blue Organ Trio je sice vzletný, ale vcelku trefně vyjadřuje její projev. Všichni tři členové totiž hrají od srdce, bluesově a s patřičnou hloubkou sdělení. A pro příjemný a nekomplikovaný hudební zážitek je to určitě dost. Na strunu překvapení vám sice trio příliš nezabrnká, ale na to má dnešní jazz jiné experty.

Bobby Broom si udělal jméno především v kapele Sonnyho Rollinse, jenž měl slabost pro kytaru vždy. Jeho průlomová deska The Bridge ostatně v šedesátých letech nabídla obrovský prostor vkusné a muzikální kytarové hře Jima Halla a vytvořila etalon neskutečně přirozeně znějící a úžasně se pojící instrumentace tenorsaxofonu a kytary. Podobně tradiční je i kombinace hammondek a kytary a Deep Blue Organ Trio rozvíjí její estetiku s úspěchem. Na pomoc si vzalo repertoár Stevieho Wondera, s jehož hudebním vlivem se v průběhu kariéry lépe či hůře vyrovnává snad každý jazzman. Příkladem lepším budiž třeba verze You‘ve Got it Bad Girl na desce The New Standard Herbieho Hancocka, které neschází originalita ani tah. Přístup Bobbyho Brooma k interpretaci té samé skladby je odlišný, tradičnější, ale naštěstí zůstává v rodině těch lepších cover verzí. Podobně je tomu u ostatních hitů, do jejichž dekonstrukce se Bobby Broom se spoluhráči pustil. Nechybí My Cheri Amour , Tell Me Something Good či Golden Lady , jíž se podařeně chopil i Kurt Elling na nejnovější desce The Gate .

Wonderovy hity jsou na desce Wonderful! učesány do velmi, velmi mainstreamové podoby, naštěstí se nikdy nepřehoupnou k estetice výtahových šlágrů či kulisového Muzaku k nákupu v supermarketu. Hudba tria se konzumuje s lehkostí, netrčí z ní žádné ostny, jednotliví instrumentalisté hrají s přehledem a solidním zvukem. Originalitou jednoznačně vyniká kytarista Broom, jenž se dopracoval ke specifickému soundu ovlivněnému především Wesem Montgomerym, přesto však unikátnímu. Jeho hra nabízí přehršel soulu, skvělé frázování a stylovou čistotu, již někteří ocení, jiní odsoudí.

Album Wonderful! je určeno milovníkům poctivého mainstreamu a svému titulu dělá čest. Přízviskem wonderful můžeme hodnotit souhru kapely, zvuk jednotlivých muzikantů i respekt tria k jazzové tradici. Wonderova hudba by si možná zasloužila o něco více experimentu, ale Deep Blue Organ Trio je kapela středněproudá, tak jaképak lhaní.