úterý, 17. červen 2003

David Russell: David Russell Plays Bach - J.S. Bach

Loutnové (a také houslové a violoncellové) suity a partity J. S. Bacha patří už po dlouhá desetiletí k stěžejním součástem kytarového repertoáru. Na jejich nahrávkách tak můžeme sledovat, jak se proměňují obecné dobové názory na interpretaci barokní hudby, a samozřejmě také ocenit individuální přínos jednotlivých interpretů. Kytarovým průkopníkem bachovského repertoáru byl v první polovině 20. století André Segovia, který ovšem hrál i barokní skladby značně romanticky a "po svém". Oproti němu jeho žák John Williams nahrál Bachovy suity s naprostou technickou precizností, jeho hra však působí místy až strojovým dojmem. Zdá se, že David Russell nalezl jakousi zlatou střední cestu. Jeho přirozeně plynoucí hra dovoluje skladbám dýchat a skutečně ožít. Posluchač je neustále udržován v napětí a očekávání, a přitom si po každé frázi může spokojeně vydechnout, že všechno je tak, jak má být. A nejen po jednotlivých frázích. Russell je totiž vynikajícím "architektem". Nevyčerpává svou invenci jen na dokonalém propracování detailů, ale dokáže vždy vyklenout perfektně propracované rozsáhlé hudební plochy (vrcholem je čtrnáctiminutová Chaconne z houslové Partity č. 2 d moll ). A co musím ocenit nejvíce: i když je jeho podání Bachových suit "zábavné", nemůžeme mu vytknout nestylovost. Jeho přednes rozhodně není příliš romantický. David Russell dokáže vytěžit maximální efekt s minimem prostředků. Při své hluboce soustředěné hře má každý tón pod absolutní kontrolou, takže se můžeme kochat z velmi přehledně a srozumitelně vedených hlasů Bachovy polyfonie. Interpret sám je i autorem kytarových úprav. K osvědčenému repertoáru (Preludium, Fuga a Allegro BWV 998 , Partita č. 2 BWV 1004 a Suita č. 4 BWV 1006a ) přidal ještě dvě chorální preludia, která mají spíše charakter přídavků. Pokud tato deska opravdu vznikla za pouhé čtyři dny natáčení, i jako dáma před ním v hluboké úctě smekám.

Vydavatel: Telarc / Classic

Stopáž: 68:18