pondělí, 2. prosinec 2002

Coronation Anthems

Při nejrůznějších státních příležitostech byla odpradávna využívána reprezentativní funkce hudby. Podtrhovala slavnostnost výjimečných okamžiků, ale byla také zrcadlem své doby. Toto CD nás seznámí s hudbou, která doprovázela korunovační obřady anglických králů a královen v průběhu téměř jednoho staletí (od korunovace Jamese II. roku 1685 po George III. v roce 1761). Přináší svědectví nejen o schopnostech skladatelů, kteří jistě chtěli náležitě využít mimořádné příležitosti zviditelnit vlastní osobu, ale reflektuje i vkus objednavatelů takových zakázek. A tak zatímco se mladý a ambiciózní Henry Purcell roku 1685 mohl blýsknout 15 minutovým anthemem My heart is inditing , zhudebňujícím text nově zavedený do slavnostní bohoslužby, jeho učiteli Johnu Blowovi už královský pár William a Mary, korunovaný o čtyři roky později, moc prostoru neposkytl, neboť hudbě příliš nepřál. Obdobná byla situace i pro J. Clarka roku 1702, kdy byla většina hudby převzata z dřívější doby. W. Croft jako první užil při takové příležitosti v orchestru trubky, a to v přepracované verzi Blowova anthemu The Lord God is a sun . Předjal tak obsazení orchestru typické pro zlatý věk anglikánské hudby, jemuž vévodil G. F. Händel. V Händelových stopách kráčel i jeho starší současník W. Boyce.

Chlapecký Sbor oxfordské New College spolu s Academy of Ancient Music pod vedením Edwarda Higginbottoma nás na své exkurzi po hudbě korunovačních obřadů 17. a 18. století provází kupodivu v opačné chronologii, to jest od nejmladších anthemů po nejstarší. Snad chtějí posluchače spíše nalákat na Händelova díla, která při koncertních provedeních žijí podnes (jeden z jeho anthemů, Zadok the priest , se dokonce stal stálou součástí anglické korunovační bohoslužby). Boycovy a Händelovy anthemy, v nichž má sbor velkou oporu v orchestru, také na nahrávce vyznívají lépe. Starší skladby doprovázené komornějšími smyčci nebo varhanami, případně pouze a cappella, jsou mnohem průzračnější a odhalují tak občasné drobné nepřesnosti sboristů. Soprány místy ve výškách znějí příliš tvrdě a neohebně. Celkově je ale nahrávka dobře zvukově vyrovnaná a zvláště kombinace žesťů, smyčců a sboru zní velmi přirozeně.

Vydavatel: Decca / Universal Music

Stopáž: 71:13

EAN: 0724355714022