pátek, 12. prosinec 2008

Collegium Musicum den Haag - L‘europe réunie

Napsal(a) 

Collegium Musicum den Haag - L‘europe réunie Collegium Musicum den Haag - L‘europe réunie

Telemann: Wasser Ouvertur - Hamburger Ebb und Fluth in C, TWV 55:C3, Vivaldi: Concerto per 2 violini, 2 flauti diritti, 2 oboi, fagotto ed archi in d, RV 566, J. S. Bach: Concerto cembalo certato, due fiauti a bec, due violini, viola e continuo in F, BWV 1057, Wassenauer: Concerto armonico V in f, Rebel: Fantaisie

Collegium Musicum den Haag, Claudio Ribeiro - umělecký vedoucí, cembalo. Produkce: neuvedeno. Text: N, A, F. Nahráno: neuvedeno, pravděpodobně 2007. Vydáno: 2007. TT: SACD - cca 63:50, DVD: cca 30:00. DSD. 1 SACD + 1 DVD ORF Edition Alte Musik SACD 3008.

V roce 2006 se na půdě Královské konzervatoře v Den Haagu zformovalo z tamějších studentů sdružení Collegium Musicum den Haag (www.cmdh.nl). Vedení se ujal brazilský cembalista a dirigent Claudio Barduco Ribeiro . Díky skvělé a mladým hudebníkům vstřícné edici rakouského rozhlasu a televize (ORF) a sponzorům mají svou první, čistě instrumentální profilovou desku, vlastně dvojí portrét. Na SACD hraje rozšířený soubor, na filmovém záznamu chrámového koncertu z Brunnenthaler Konzertsommer, který je proložen vizitkou souboru, hraje osmičlenný výběr, přičemž program se kryje s SACD jen z malé části. Claudio a jeho "the chicks" hrají stejně jako naše špičkové soubory s velkým nadšením. Co se týká technické kvality, tak výhodou "holandského" ansámblu je internacionální obsazení. Prostě když český dirigent chce realizovat svoje představy na nejvyšší úrovni, tak si zatím musí nezřídka pozvat hobojisty, fagotisty či trumpetisty z ciziny, zde jsou integrální součástí sdružení. Co se týká smyčců, tak mám pocit, že celková úroveň je přece jen poněkud vyšší, než slýchávám u nás.

Dramaturgie naznačuje, jak byla Evropa 1. poloviny 18. století propojena a byla velkou hudební kuchyní. Francie, Itálie a německé země se prolínají a výsledkem jsou originální kompozice jako například Telemannův "hamburský odliv a příliv" nebo Concerto armonico Unica Wilhelma van Wassernauera. Při vší úctě ke géniu Vivaldiho a Bacha mě nejvíce zaujala Faintaisie Lullyho žáka Jeana-Féra Rebela s nádhernou Chaconnou. Určitě by bylo zajímavé, kdyby i u nás byla častěji uváděna barokní hudba francouzských mistrů, mezi něž Rebel patří. Debut souboru je hodný zvýšené pozornosti.

Body: 4 z 6

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.