pátek, 12. prosinec 2008

Collegium Musicum den Haag - L‘europe réunie

Napsal(a) 

Collegium Musicum den Haag - L‘europe réunie Collegium Musicum den Haag - L‘europe réunie

Telemann: Wasser Ouvertur - Hamburger Ebb und Fluth in C, TWV 55:C3, Vivaldi: Concerto per 2 violini, 2 flauti diritti, 2 oboi, fagotto ed archi in d, RV 566, J. S. Bach: Concerto cembalo certato, due fiauti a bec, due violini, viola e continuo in F, BWV 1057, Wassenauer: Concerto armonico V in f, Rebel: Fantaisie

Collegium Musicum den Haag, Claudio Ribeiro - umělecký vedoucí, cembalo. Produkce: neuvedeno. Text: N, A, F. Nahráno: neuvedeno, pravděpodobně 2007. Vydáno: 2007. TT: SACD - cca 63:50, DVD: cca 30:00. DSD. 1 SACD + 1 DVD ORF Edition Alte Musik SACD 3008.

V roce 2006 se na půdě Královské konzervatoře v Den Haagu zformovalo z tamějších studentů sdružení Collegium Musicum den Haag (www.cmdh.nl). Vedení se ujal brazilský cembalista a dirigent Claudio Barduco Ribeiro . Díky skvělé a mladým hudebníkům vstřícné edici rakouského rozhlasu a televize (ORF) a sponzorům mají svou první, čistě instrumentální profilovou desku, vlastně dvojí portrét. Na SACD hraje rozšířený soubor, na filmovém záznamu chrámového koncertu z Brunnenthaler Konzertsommer, který je proložen vizitkou souboru, hraje osmičlenný výběr, přičemž program se kryje s SACD jen z malé části. Claudio a jeho "the chicks" hrají stejně jako naše špičkové soubory s velkým nadšením. Co se týká technické kvality, tak výhodou "holandského" ansámblu je internacionální obsazení. Prostě když český dirigent chce realizovat svoje představy na nejvyšší úrovni, tak si zatím musí nezřídka pozvat hobojisty, fagotisty či trumpetisty z ciziny, zde jsou integrální součástí sdružení. Co se týká smyčců, tak mám pocit, že celková úroveň je přece jen poněkud vyšší, než slýchávám u nás.

Dramaturgie naznačuje, jak byla Evropa 1. poloviny 18. století propojena a byla velkou hudební kuchyní. Francie, Itálie a německé země se prolínají a výsledkem jsou originální kompozice jako například Telemannův "hamburský odliv a příliv" nebo Concerto armonico Unica Wilhelma van Wassernauera. Při vší úctě ke géniu Vivaldiho a Bacha mě nejvíce zaujala Faintaisie Lullyho žáka Jeana-Féra Rebela s nádhernou Chaconnou. Určitě by bylo zajímavé, kdyby i u nás byla častěji uváděna barokní hudba francouzských mistrů, mezi něž Rebel patří. Debut souboru je hodný zvýšené pozornosti.

Body: 4 z 6

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.