úterý, 23. prosinec 2003

České smyčcové duo: (Martinů, Honegger, Ravel)

České smyčcové duo , které se svou uměleckou činností blíží desáté sezoně, připravilo pro své nové CD skladby oblíbených autorů 20. století: Bohuslava Martinů (Dua č. 1 a č. 2 ), Sonatinu Arthura Honeggera a Sonatu Maurice Ravela. Souzvuk houslí a violoncella, tak specificky barevný a jímavý, se v melodice každého zmíněného skladatele vyjímal jinak, přesto díky přibližné časové shodě vzniku skladeb má společného jmenovatele a zvukový ideál. Naplnění v souhře Lucie Sedlákové-Hůlové (housle) a Martina Sedláka (violoncello) je dáno jak samozřejmou technickou bezproblémovostí, tak vysokou kvalitou tónu - a je tím nejlepším předpokladem interpretačního průniku do skladeb samotných. Sólová dispozice obou hráčů je natolik určující, že jen vstřebaný cit pro komorní hru (oba jsou členy klavírního tria Collegium Martinů) jim dává míru vzájemné tolerance v souhře a zároveň sebejistotu sólistů. Léta studií komorní tvorby Bohuslava Martinů (v triu i na letních kurzech tvorby B. Martinů v Semmeringu) jim umožnila zúročit podíl svého osobitého přístupu k vystižení melodičnosti a komorně pojatého vedení dvou sólových hlasů. Dokladem jsou právě obě Dua Martinů na této desce. Honeggerova Sonatina , stojící datem vzniku blíže 1. duu Martinů, je plná prýštící hudebnosti, melodicky i rytmicky sklenuté v dvojhlasu nástrojů, a takto ji České smyčcové duo interpretuje: s muzikální vervou a kultivovaností tónu. Dobou vzniku nejstarší Ravelova Sonáta interpretačně shrnuje kvality instrumentalistů, předestřené v předchozích skladbách. Vysoce múzičtí, technicky skvěle vybavení jedinci ve své hře s jistotou kloubí svou hudební spontaneitu a dokonalou míru připravenosti. Jejich nahrávka o tom přesvědčuje a je podnětná.

Vydavatel: Vars

Stopáž: 60:54

Nahráli: Lucie Sedláková Hůlová - housle, Martin Sedlák - violoncello