pondělí, 27. květen 2002

Češi ve Vídni

Klavírní tria čtyř z nejvýznamnějších českých hudebníků působících ve Vídni mají všechny vlastnosti, kvůli nimž stále stojí za to pátrat v hudebních archivech: příjemné melodie, nepříliš velké technické nároky na hráče i solidně zvládnuté skladatelské řemeslo. Každá ze skladeb zachycených na tomto CD nám navíc nabízí nějakou drobnou zvláštnost: v Kramářově Triu F dur op. 32 je místo běžnějších houslí předepsaná viola, Jírovcovo trio s názvem Notturno je pětivěté, přičemž střední tři věty jsou tanečního charakteru, Koželuhova Sonáta g moll op. 12/3 je jedinou mollovou skladbou tohoto CD a zaujme jak kompozičním vzletem, tak i hudební dikcí blížící se Beethovenovi, Vaňhalova Sonáta A dur pak doslova okouzlí svou druhou větou, jež patří k tomu nejpůvabnějšímu, co lze na nahrávce slyšet. Její téma, v němž jsou výrazně exponovány repetované tóny, jako by chtělo připomenout další zajímavost nahraných skladeb: totiž to, jak často se v nich uplatňují právě repetované tóny jako základní motivický materiál: v 1. a 3. větě Kramáře, ve 4. a 5. větě Jírovce či v 1. větě Koželuha. České klavírní trio nám nabízí tuto hudbu v provedení na dobové nástroje či jejich kopie. "Historická věrnost" je tu pochopitelně - zvláště v případě fortepiana - konfrontována se zvukovým ideálem naší doby. Slabší zvuk dobového klavíru sice propůjčuje skladbám vzdušnost a transparentnost, na druhé straně se při živých provedeních nezřídka stává, že je přehlušen smyčci. Došlo k tomu kupodivu i na této nahrávce, kde mohla pomoci technika. Kratší a přece jen trochu hůře ovladatelný tón fortepiana je pravděpodobně také důvodem, proč mnohé hudební fráze působí jakoby "rozdrobeně". Tímto způsobem hry jsou překvapivě ovlivněny i smyčce, takže leccos možná vyzní v konečném výsledku naivněji, než bylo míněno. To ovšem na druhé straně - spolu s uměřenými, nepříliš rychlými tempy - přispívá k určitému "domáckému" ladění CD, podtrženému navíc reprodukcí známého Machkova rodinného portrétu na obálce.

Vydavatel: Studio Matouš

Stopáž: 65:33

Nahráli: České barokní trio: Martin Kubíček - fortepiano, Antonín Rous - housle, viola, Jan Škrdlík - violoncello

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.