Čekám Tě – Janáčkovské inspirace

Kapralova Quartet, Lucie Slepánková – mezzosoprán, Martin Opršál – vibrafon, xylofon. Produkce: Lenka Kılıç. Nahráno: Prosinec 2009, Vydáno 2010. Text: Č, A. TT. 64:12. Radioservis CR0481-2.

Čtyři mladé dámy z Kapralova Quartetu a pětice mladých skladatelek spojených do volného uměleckého sdružení Hudbaby. Titul Janáčkovy skladby „Čekám Tě“ a podtitul „Janáčkovské inspirace“. Těmito jednotícími linkami vybočuje nahrávka z dlouhé řady CD se soudobou hudbou, která Radioservis vydává a která vypadají jen jako náhodně sestavený soubor skladeb. Obal mohl být možná ještě osobitější, protože nápad i titulní fotografie mají svůj vtip. Každá z pětice skladeb se pak nějakým způsobem vztahuje buď k vděčnému hudebnímu tématu touhy a očekávání, anebo přímo k Janáčkovi – hudebně či životopisně. Už tím činí skladby sdílnějšími a snadněji uchopitelnými, CD působí tak, že chce opravdu komunikovat s posluchačem. Spojení do tvůrčí skupiny není samo zárukou, že se autorky prosadí, ale do povědomí posluchačů mají o něco snazší cestu jako taková „mocná hrstka“ moravských skladatelek.

Úvodní skladba Čekám Tě Markéty Dvořákové pouze pro smyčcové kvarteto přináší nové a nové způsoby, jak stupňovat napětí. Zde stejně jako dále musíme ocenit preciznost nastudování. Ve stejnojmenné skladbě Kateřiny Růžičkové pro kvarteto, mezzosoprán a xylofon touhu symbolizují dlouhé vokály ženského hlasu. To je působivé, i když ne právě objevné. Následuje skladba Mezi čekáním Petry Gavlasové pro smyčcové kvarteto a elektroniku se zajímavě zašifrovanými janáčkovskými názvuky a bohatou zvukovostí. Předposlední je skladba „…a já vím, že přijdeš“ Jany Bařinkové kombinuje kvarteto a snově laděný zvuk vibrafonu, což je opět velmi vděčné. A nakonec nejrozsáhlejší písňový cyklus Nejpěknější anděl , pro mezzosoprán, xylofon a kvarteto Lenky Kılıç inspirovaný ženami Janáčkova života. Působí nejvýrazněji díky smyslu pro melodii, řadě nápaditých kontrastů, i různorodé práci z textem. Málo platné, čím víc se přibližuje jazyk Janáčkovi, tím víc si posluchače získá.