sobota, 22. únor 2003

Cecilia Bartoli: The Art of Cecilia Bartoli - Händel, Vivaldi, Gluck, Mozart, Rossini, Donizetti, Verdi

Již výčet spoluúčinkujících umělců a míst natáčení je na tomto titulu impozantní. Jde pochopitelně o kompilaci, na níž jsou nové pouze dva tracky - dvojzpěvy Cecilie Bartoli s Lucianem Pavarottim z oper Nápoj lásky a La Traviata . Neméně impozantní je ovšem i zpěv této neuvěřitelné italské mezzosopranistky. Hrdelní, s perlivými koloraturami, nabitý vpřed se deroucí energií, s obrovským rozsahem. Ať už jde o Händela, Vivaldiho, Glucka, Mozarta či Rossiniho, má interpretace obrovský, nezaměnitelný náboj. Nyní jsou ty nejlepší "kousky" z různých desek pohromadě a s ohledem na muzikální i ekvilibristické umění Cecilie Bartoli není na škodu mít možnost si je poslechnout v průřezu různým repertoárem pěkně pohromadě. Střídá se tu řada temp, výrazových poloh a stylů. Sólistka samozřejmě umí i ubrat (jako třeba v Gluckově hudbě) a najít jemnou zdrženlivost, ale už z povahy a charakteru tohoto hlasu je ovšem jasné, že rozhodujícím výrazem je radostně tryskající síla a že rejstřík nuancí je oproti odstínům, s nimiž pracuje například typ, jakým je Renée Fleming, přece jen o něco omezenější. Duety s Pavarottim jsou pochopitelně komerčním tahem. Dlužno říci, že však i tato legenda stárne. Prozrazuje to dikce, zabarvení a neohebnost několika nezpěvně vyslovených slabik. Jinak zůstává jeho tónům napjatost, charakteristická jistota i barva, pro které je milován. Je zajímavé, zkusit při pozorném poslechu stejně tak odhadovat, jak se bude stárnutím měnit hlas Cecilie Bartoli.

Vydavatel: Decca / Universal Music

Stopáž: 73:39

EAN: 0028947338024

Nahráli: Cecilia Bartoli - mezzosoprán, Luciano Pavarotti, Bryn Terfel, David Daniels, The Academy of Ancient Music, Il Giardino Armonico, Akademie für Alte Musik Berlin, Wiener Philharmoniker, Christopher Hogwood, Claudio Abbado, Myung-Whun Chung

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.