úterý, 8. listopad 2011

Carl Philipp Emanuel Bach - Cello Concertos

Carl Philipp Emanuel Bach - Cello Concertos Carl Philipp Emanuel Bach - Cello Concertos

Truls Mørk – violoncello, Les Violons du Roy, Bernard Labadie – umělecký vedoucí. Text: A, F, N. Nahráno: 11/2008, Palais Montcalm, Québec, Kanada. Vydáno: 2011. TT: 68:25. DDD. 1 CD Virgin Classics 50999 6944920 8 (EMI).

Nor Truls Mørk patří nesporně již delší dobu k violoncellové elitě. Zatím jsem měl možnost slyšet jen jeho báječnou nahrávku sólových suit Johanna Sebastiana Bacha. Nedávno vydala firma Virgin Classics, pro kterou teď nahrává, všechny tři koncerty Bachova syna Carla Philippa Emanuela (A dur, a moll, B dur). V tomto případě neznám verzi jiného cellisty, takže mohu okomentovat jen tuto desku. MØrk a známý kanadský soubor Les Violons du Roy se vydali v interpretaci střední cestou. Nehrají sice na historické kopie (ladění je však přece jen nižší), ale do hry interpolovali běžné zvyklosti historicky poučené interpretace – ve frázování, dynamice, tempech, do jisté míry i do tvorby tónu. Je to kompromis, který mi nevadí, jestliže se dobře realizuje. V tomto případě to dopadlo výborně. Je to však hodně zásluhou sólisty. Jeho hra je v duchu tendence Sturm und Drang, jehož byl C. P. E. Bach z odstupu 300 let významným představitelem, na příslušných místech partitur citově vypjatá, výrazově intenzivní. Na MØrkovi snad každý musí obdivovat kromě citu pro vedení fráze a transparentnosti barevně bohatý tón a vyrovnané nástrojové polohy. Je to prostě neobyčejně inteligentní hraní s potřebnou dávkou citu.