Cancioneta Praga – Kouzelné Vánoce

Cancioneta Praga, Lukáš Jindřich – sbormistr. Text: A, N, Č. Nahráno: 2012. Vydáno: 2012. TT: 45:53. DD. 1 CD KrisKros.

Pokud jste před loňskými Vánoci nikde nenarazili na čerstvě vydané CD českého dvčího sboru Cancioneta Praga Kouzelné Vánoce , vězte, že tento počin si zaslouží vaši pozornost i v čase zaručeně povánočním. Cancioneta Praga letos vstupuje teprve do třetího roku své existence, ale přesto je na první poslech zřejmé, že pěvecká průprava zpěvaček sahá mnohem dál. Jádro sboru totiž tvoří bývalé členky Bambini di Praga a stejně tak i sbormistr Lukáš Jindřich v tomto sboru působil od svých pěti let. Základy má tedy tento mladý soubor dostatečně pevné na to, aby se při vydávání prvního CD nemusel bát pustit se na tak tenký led jakým vánoční alba pro mnoho interpretů bývají. Desku otevírá pásmo českomoravských koled Čas radosti, veselosti v úpravě Zdeňka Pololáníka a hned na začátku se ukazuje, v čem tkví silná stránka sboru – prvotřídní kultura tónu, skvělá deklamace a artikulace, dokonalé rytmické cítění. Všechny tyto atributy prostupují i další částí desky, kterou tvoří vánoční koledy české a slovenské, ale i ukrajinské, německé a španělské. V sólových výstupech se postupně představí několik členek sboru (velice dobrá sóla Heleny DražskéBeáty Hoferkové ) a zaslouženou pozornost si získá například živelná Una pandereta suena nebo rozjímavá Triumfy króla niebieskiego . Kromě neznámých, osvěžujících kusů na albu naleznete i takovou vánoční klasiku jako třeba Veselé vánoční hody nebo Jingle bells a to vše ve vtipných a velice podařených úpravách Martina Hendrycha , o kterém se v bookletu bohužel pranic nedozvíme navzdory tomu, že má na celkovém vyznění alba nemalý podíl. Další „bohužel“ se týká posledních pár tracků desky, bez nichž by hodnocení bylo o stupeň kladnější. Při poslechu písní We three kings , Ye nations all, on you I call nebo Lennonovy pacifistické Happy Christmas (War is over) nad hudební složkou nepříjemně vyčnívá typicky česká výslovnost angličtiny a nepříliš vydařené pokusy sólistů (včetně hostů Víta Palackého , Tomáše Procházk y a Josefa Smrže ) o jakýsi kompromis mezi klasickým a populárním zpěvem. I tak si ale Cancioneta Praga za svůj podařený vstup do nahrávacího průmyslu zaslouží pochvalu.