Bojan Z – Soul Shelter

Bojan Z – piano, Fender Rhodes. Nahráno: Fazioli Concert Hall, Sacile, Itálie 6/2011. Vydáno: 2012. TT: 52:06. 1 CD Emarcy 3702673.

Pro srbského klavíristu usazeného v Paříži je Soul Shelter již devátým albem v jeho přibližně dvacetileté kariéře, ale teprve druhým sólovým. To ukazuje na přirozený a neuspěchaný proces vzniku, i když ten je v dnešní době možná trochu zastaralý, zejména mezi umělci vydávajícími hodně nahrávek. Materiál připravoval Bojan Zulfikarpasic (1968) dlouho a vychází v první řadě ze spontánních nápadů, které přišly v průběhu jeho klavírních recitálů. Ty jsou pro něho daleko častější než hraní v triu nebo jiné formaci. Zajímavé motivy klavírista zaznamenal, dále rozpracoval a pak opět mnohokrát odehrál naživo. Nyní máme možnost slyšet výsledek jeho práce v podobě deseti vlastních kompozic a jedné cover-verze Duka Ellingtona. To je hlavní posun od předchozího Solobsession (2001), na němž byla více než polovina skladeb převzatá.

Ač je Bojan Z výrazný eklektik, prvotní inspirací mu stále zůstává hudba Srbska a Balkánu vůbec. Pro ni jsou charakteristické nejen liché a lehce matoucí rytmy, ale také neurčitá dur-mollová tonalita, či neočekávané a stále kupředu směřující modulace. Všechny tyto elementy jsou zde oproti obyčejné lidové hudbě samozřejmě dotaženy dále, k větší sofistikovanosti.

Tento harmonicky i rytmicky velmi pestrý základ je posléze obohacován natolik rozdílnými prvky jako je polytonalita či blues. Jindy zas můžeme z jedné skladby slyšet inspiraci francouzskými šansony, kterou následně vystřídá bubnování na rezonanční desku klavíru a avantgardní škrábání strun. Aby neočekávaných momentů nebylo málo, je akordická sazba či melodická linka v nejintenzivnějších pasážích občas zdvojená na zkreslené elektrické piano Fender Rhodes. Tyto dva nástroje používal dohromady již Bill Evans, ale v poměrně nejazzovém kontextu působí výsledný zvuk neoposlouchaně.

Různorodost stylů, které můžeme slyšet z každé skladby, je tedy hodně pestrá. Bojanův talent tkví především ve schopnosti značně odlišné plochy citlivě spojit, dobře odhadnout délku jejich trvání a také jejich načasování. Skladby mají jinými slovy zajímavou, přehlednou a logickou výstavbu, i když při detailní analýze by se formální uspořádání dost možná ukázalo jako poměrně komplikované. Připravit a interpretovat složitý materiál tak, že zní přehledně a jednoduše, je nepochybně známka kvality.

Je škoda, že ačkoli kariéra Bojana Z trvá již více než dvacet let, stále se o něm moc neví. Možná mu k mezinárodnímu věhlasu, který by si zasloužil, chybí proniknutí za oceán. Pohybuje se totiž především v rámci Evropy, která je ale na druhé straně jeho hlavním inspiračním zdrojem a čerpání z vlastních kořenů mu jistě pomáhá udržet si osobitost, pro kterou je ceněn. Soul Shelter dokazuje, že již objevené věci se stále dají syntetizovat do atraktivních forem, jež rozhodně stojí za poslech.