pondělí, 15. červenec 2002

Bohuslav Martinů: Zpěvy Vysočiny

Napsal(a) 

booklet booklet
Čtyři kantáty Bohuslava Martinů na texty Miroslava Bureše jsou nejen nádhernou hudbou, ale také velkým darem českým pěveckým sborům, které je rádi a často zpívají. Za zdánlivě snadnými partiturami se skrývají mnohá úskalí, přičemž to hlavní je v průzračnosti a čistotě faktury. Jakákoliv nečistota, nepřiměřená exprese nebo rádoby filozoficky umělecká prezentace je snadno slyšet a sama se odhalí svou neupřímností. Nová nahrávka těchto kantát Pražským filharmonickým sborem vznikla asi díky české sezóně ve Francii s názvem Bohemia Magica (v ČR se festival nazývá "skrznaskrz"), neboť logo akce se nedá na inley přehlédnout. Na titulu si dal vydavatel velmi záležet. Texty jsou pečlivě vypracovány a zkorigovány ("Vysočyna" na přebalu je výjimkou), obrazový doprovod dobře ilustruje martinůovské reálie, zdařilá je i grafika, celková hudební koncepce se drží v podstatě tradice a nesnaží se o nějaké novátorské činy. Vydavatel dokonce umožnil nevídanou věc, když Otvírání studánek nabízí dvakrát. Poprvé recituje text francouzsky Vladimír Javorský , v druhém provedení česky Jan Šťastný ! Výhrady mám pouze ke sboru. Jeho jinak výborný výkon snižují lehké distonace sopránové skupiny a matnost altů hlavně v Otvírání studánek a v Romanci z pampelišek . (Jistě to mohly vyřešit režií šťastněji vybrané střihy.) Sborová sóla jsou nejednoznačná. Výborně se úkolu zhostily Martina Kritznerová a Daniela Demuthová . Horší to je s nejistým a rozechvělým sólem Dariny Glatzové v Otvírání studánek , jež má ještě daleko do jistoty Milady Čejkové na nahrávce Supraphonu, a s výstupem Agáty Hauserové v Legendě z dýmu bramborové nati . Přes tyto dílčí výhrady však nepochybuji, že čtyři martinůovské perly sklidí hlavně v zahraničí velký úspěch. Jako celek je to nevšední titul.

Vydavatel: Supraphon / Classic

Nahráli: Pražský filharmonický sbor, Jaroslav Brych, Darina Glatzová, Martina Kritznerová, Marie Němcová, Daniela Demuthová, Agáta Hauserová, Petr Klíma, Roman Vocel, Leoš Čepický, Jan Schulmeister, Jiří Žigmund, Lenka Navrátilová, Ilona Vánská, Tomáš Čistecký, Pe

Body: 4 z 6

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.