neděle, 13. červen 2004

Bill Milkowski: Jaco - výnimočný a tragický príbeh Jaca Pastoriusa

Jaco Pastorius, loni v prosinci by mu bylo 52 let, se prohlašoval za "nejlepšího baskytaristu na světě" už jako neznámý mladíček z Floridy, za což jej mnozí lokální kolegové upřímně nesnášeli. Jenomže - "světovou jedničkou" pak skutečně byl, pokud tedy lze v umění užít takové boxerské terminologie (samotným tvůrcům se to jakž takž toleruje, jak víme z případů Hemingwaye, nebo - v mírné nadsázce - i Hrabala). Když se Jaco záhy ocitl mezi hrstkou "nejvyvolenějších", především tedy hudebně nejotevřenějších osobností, jakými jsou Shorter, Zawinul, Mitchellová nebo Metheny, ukázalo se, že jde o víc, než mimořádný talent. A to nejen ve fascinující a převratné hráčské technice a v celém určujícím stylu na bezpražcový nástroj, do značné míry mazající rozdíly mezi kontrabasem a baskytarou. Pastorius byl především komplexním muzikantem s darem myslet v nových souvislostech a objevovat zatím netušené cesty. Víceméně obecně je asi známé, že se zhruba po pouhých pěti až sedmi letech vrcholné etapy začal pod náporem psychických potíží, alkoholu a drog postupně hroutit. Zemřel pak na následky nesmyslně brutálního zásahu člena ochranky klubu ve Fort Lauderdale v necelých šestatřiceti letech.

Bill Milkowski, založením spíš milovník hudby, tedy propagátor, případně vykladač, než kritik, vyzrálý publicista s muzikantskými zkušenostmi, Pastoria obdivoval a také osobně poznal. Byť blíže až v posledních letech, kdy srdcervoucí vytrácení se geniálního hudebníka patrně nešlo zadržet. Kdy tento padlý anděl, žijící doslova na ulici, měl ale ještě pořád silnou jiskru a uměl přesvědčit, že mu zas narostou křídla. A vám také, když budete dostatečně blízko. Na to se nezapomíná.

A tak se Milkowski rozhodl stopovat především Pastoriův příslovečně meteorický příběh a obešel kvůli tomu desítky a desítky Jacových přátel a spolupracovníků. Muziku, její širší souvislosti a nesmrtelné baskytaristovo místo přitom neopomněl, ale žádnou pastoriovskou studii tady nenajdete. Ani jako doplňkovou kapitolu.

Celosvětově respektovanou, neobyčejně čtivou knížku, vydanou košickým nakladatelstvím Hevhetia, zaměřeným na basu a basisty, přeložila Petra Burzová živým jazykem s užitím současného slovenského muzikantského slangu. Zda tomu budou rozumět i nezasvěcení, neumím posoudit. Ale nejspíš ano, a pak je to výborná volba. Pozornou redakci knihy je znát od Mariana Jaslovského. Jaco Pastorius má evidentně věrné ctitele všude.

Vydala Hevhetia 2003, přeložila Petra Burzová, slovensky, 266 stran.

Body: 1 z 6