Beverly Sills – Beverly Sills and Friends

Beverly Sills

Beverly Sills and Friends

(Massenet, Donizetti, Bellini, Offenbach, Moore, Adam, Schubert, Händel, Arne, Caldara, Bishop, Lehár)

Beverly Sills – soprán, Carlo Bergonzi, Stuart Burrows, Piero Cappuccilli, Justino Díaz, Nicolai Gedda, Paul Plishka ad., Charles Wadsworth – klavír, New Philharmonia Orchestra, London Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, New York City Opera Orchestra, Julius Rudel, Thomas Schippers, Sir Charles Mackerras, Aldo Ceccato ad. Produkce: Anja Frauböse. Text: A, N, F. Nahráno: 1959?-?1973, Londýn, New York, Croydon. Vydáno: 2006. TT: 73:13, 67:05. ADD, digitally remastered. 2 CD Deutsche Grammophon 477 6304 (Universal Music).

Umění americké sopranistky Beverly Sills zachycuje dvojalbum s nahrávkami jejích nejslavnějších rolí – Massenetovy Manon, Donizettiho Lucie di Lammermoor, Elvíry v Belliniho Puritánech , Donizettiho Anny Boleny, Elisabeth v opeře Roberto Devereux téhož autora a také Marie Stuartovny opět z pera Donizettiho. Její Giulietta v Hoffmannových povídkách J. Offenbacha, hlavní role v americké „národní“ opeře The Ballad of Baby Doe D. Moora a role Karolíny v Toreadoru A. Adama či scéna z barokní opery T. A. Arneho Artaxerxes je následována opět klasickým repertoárem Sonji z Lehárova Careviče a písněmi Schuberta, Händela, Caldary a Bishopa. Všude je Beverly Sills okouzlující svým plným a bezchybným sopránem a spolu s ní hvězdy jako Nicolai Gedda, Carlo Bergonzi, Piero Cappuccilli, Paul Plishka, P. Kern a mnoho dalších. Její zpěv je podmanivý, ale máte-li srovnání s obrazovým záznamem jejích operních kreací, pochopíte, proč Sills tolik okouzlovala. Ve zvukovém záznamu lze totiž obtížně uchovat její charizma, s nímž procházela svojí velkou kariérou. Její hlas je znělý a ohebný, v pouhém zvukovém vnímání však přece jenom působí v různorodých rolích málo diferencovaně. Ostatně i zmínka v bookletu hovoří o atmosféře, která vždy dotvářela při divadelním představení pěvecké role a vedla je k vrcholu. Při studiové práci nutně tato atmosféra chybí a věřím, že umělci tolik závislí na odezvě publika velmi obtížně přenášejí city do prázdného studia. Sills byla nesporně jednou z takových hvězd, publikum jí bylo vším a ona byla vším svému publiku.