Bedřich Smetana – Kompletní orchestrální dílo

Janáčkova filharmonie Ostrava, Theodore Kuchar. Nahráno: 2007, koncertní sál Domu kultury města Ostravy. Vydáno: 2009. TT: 225:09. 3 CD Brilliant Classics 93634.

Již šestou sezonu stojí v čele Janáčkovy filharmonie Ostrava (JFO) Theodore Kuchar , jehož spojení s JFO se ukázalo být šťastné nejen pro dirigentovy kontakty se zahraničními gramofonovými firmami. Po Dvořákovi a Nielsenovi se na trh v roce 2007 dostal soubor tří CD orchestrálních skladeb B. Smetany, vydaný firmou Brilliant Classics. Jako ostravského patriota mě těší, že s novou nahrávkou Smetanova odkazu přišel mimopražský orchestr, který se tak na rozdíl od jiných českých těles může pochlubit reprezentativní nahrávkou takřka kompletního Smetanova orchestrálního díla, která co do počtu nahraných skladeb předčí i soubor SOČR s V. Válkem. Kromě Slavnostních předeher C durD dur op. 4 jsou na třetím CD zaznamenány Pochody Národní gardyk slavnostem Shakespearovým op. 20 . Pražský karneval z Ostravy zní moderně: dirigent se nebál zdůraznit proměnlivost temp a chromatikou prostoupenou orchestrální sazbu skladby. Většinu třetího CD zabírá Triumfální symfonie E dur op. 6 , v níž se interpretům podařilo přesvědčivě vystavět architekturu sonátové první věty. Citát Haydnovy hymny v hlubokých smyčcích ve druhé, ceremoniálně pochodové větě působí až jímavě a konečně jsem se ve scherzu dočkal tempa, umožňujícího prožít krásně se pojící zvuk dřev a trubek. Energické finále jen potvrzuje, že Triumfální symfonie je jedním z největších překvapení nahrávky a pro mě zatím nejlepším snímkem tohoto díla. Druhé CD přináší Předehru a tance z Prodané nevěsty , jimž prospěla volba klidnějších temp, polky VenkovankaNašim děvám a roztomilou předehru Doktor Faust . Kdo zažil Kuchara na koncertním pódiu, tuší, že trojice švédských symfonických básní je dirigentovu naturelu blízká a vášnivé ostravské smyčce v kombinaci s rytmicky přesnou skupinou bicích nástrojů a intonačně neváhajícími žesti odvedly poctivý kus práce. Na prvním CD nalezne posluchač Mou vlast : Kucharovo pojetí je živé, v práci s detaily se blíží spíše malířské než kresebné technice a jedním z jeho hlavních znaků je silný vnitřní tah skladeb i celého cyklu. Vyšehrad je narativní, Vltava se přes zbrklé tempo nerozpadla do jednotlivých epizod a Šárka aspiruje na zařazení mezi nejlepší nahrávky vůbec. Z českých luhů a hájů interpretuje Kuchar hybněji, aniž by báseň ztratila na hymničnosti a inspiraci barokní formou. Tábor spěje od prvního taktu ke konfliktu a poradit si s Blaníkem je sice oříšek, ovšem Kuchar převedl orchestr reminiscencemi na Tábor a krásně bukolickým pastorále až k hymnickému závěru. Snímek Mé vlasti s JFO nemůže zapadnout, ačkoliv existuje řada lepších nahrávek. Smetanovský soubor JFO je zvukově dobře sejmut, režie (J. Stranavský ) však upozadila žesťové nástroje a posluchač bude muset občas sáhnout po zesilovači, aby si vychutnal orchestrální pléna. Booklet s chybami v české diakritice je vybaven obsáhlým textem M. MacDonalda , k němuž je připojen profil šéfdirigenta a JFO se zavádějící fotografií z vystoupení v poloprázdném Rudolfinu. Citlivé výtvarné zpracování přebalu CD s fotografií beskydské krajiny z dílny J. Fuxy je jen přidanou hodnotou k reprezentativní nahrávce, za jejíž hlavní problém považuji skutečnost, že se nejedná o nahrávku kompletní, ačkoliv je to avizováno na přebalu i uvnitř CD. Přesto je záznam Smetanova orchestrálního díla skvělou vizitkou JFO a jejího šéfa.