sobota, 16. říjen 2004

Arturo Toscanini: Great Conductors - Beethoven, Brahms, Mozart

V tomto případě se lze na vlastní uši přesvědčit, že mnozí umělci byli legendární plným právem. Předválečný Toscanini na vrcholu slávy, dirigent posedlý precizností, nahrál Beethovenovu Pastorální symfonii v roce 1937 s BBC Symphony Orchestra způsobem, který dodnes zní velmi moderně! Někdy se říká, že genialita spočívá v jednoduchosti - tady skutečně jako by není nic navíc a jeho pojetí má pozoruhodnou vnitřní integritu. Bez ohledu na stáří nahrávky se tu dají rozpoznat i jemnější dynamické a zvukové akcenty. Všechny mu znějí naprosto přirozeně, čitelně a logicky, takže skladba celkově působí jako dokonale vyleštěný diamant. Přehnaná je možná jen záliba v rychlých tempech. I další interpretační výkony tohoto CD bych započítal mezi "přírodní úkazy". Jak lehké smyčce v Rossiniho předehře k La Scala di seta , tak Weberovo temperamentní Vyzvání k tanci . Předehra ke Kouzelné flétně je sice proměněna v brilantní koncertantní kus, ale i tady člověk žasne, jaké nasazení dokázal z hráčů dostat. Kantabilní italské pojetí Brahmsovy Tragické předehry je diskutabilní, ale umělecky naprosto přesvědčivé. Naxos disponuje špičkovými zvukovými mistry, kteří otevírají svět starých nahrávek široké posluchačské veřejnosti. A jejich obsáhlá historická řada je jedním z nejúžasnějších edičních počinů posledních let.

Vydavatel: Naxos Historical / Classic

Stopáž: 73:17

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.