čtvrtek, 10. březen 2005

Antonín Dvořák, Petr Iljič Čajkovskij: Serenády E dur a d moll, Andante cantabile z kvartetu č. 1 D dur op. 11, Chant sans Paroles

Český komorní orchestr, Josef Vlach, Harmonie českých filharmoniků. Produkce: neuvedeno. Text: A, N, F, Č. Nahráno: 1964-1977, Praha. Vydáno: 2004. TT: 65:11. DDD. Digital remastering. 1 CD Supraphon SU 3776-2 011. Vydavatelství Supraphon vydalo kompilaci serenád Antonína Dvořáka a dvou drobných komorních kusů Petra Iljiče Čajkovského v interpretaci Harmonie českých filharmoniků a Českého komorního orchestru pod vedením Josefa Vlacha . Serenáda E dur op. 22 i Čajkovského Andante Cantabile z Prvního smyčcového kvartetu D dur op. 11 jsou kompozice na dnešním pódiu běžné, neméně posluchačsky vděčné jsou Dvořákova Serenáda pro dechy a Píseň beze slov z Čajkovského Vzpomínek na Hapsalu op. 2 . Na první poslech působí komplet nesourodě a to nejen pro kontrast nástrojového obsazení jednotlivých děl, ale též pro rozdílnost charakteru nahrávací akustiky i způsobu natáčení snímků vzdálených od sebe dobou vzniku 23 let. Kontrast působí i charakter kompozic samotných. Nedá se však říci, že by tato zdánlivá nesourodost byla nutně překážkou hlubšímu uměleckému zážitku. Opětovné vydání těchto dnes již historických nahrávek lze pokládat za více než záslužné a po mnoha stránkách přínosné. Způsob práce a projevu souboru Josefa Vlacha je vždy inspirací pro mnohé současné interprety. Je tu patrná precizní práce souboru na technické dokonalosti, která však nic neubírá na radosti interpretů z hudby, která ze snímků stále čiší. Soubor hraje s vytříbeným citem pro náladu jednotlivých vět; umírněná tempa, práce s agogikou, respekt pro vedoucí kantilénu mezi jednotlivými nástroji tak že si vzájemně odpovídají, celkové prožití průběhu a gradace vět, skládají charakteristický romantický tón, při kterém zůstává patrna zřetelná struktura formy, posluchači dobře srozumitelná. Nahrávka se tak zavděčí nejen nejširšímu publiku.

Stopáž: 65:11

Nahráli: Český komorní orchestr, Josef Vlach, Harmonie českých filharmoniků