čtvrtek, 3. říjen 2002

Antonín Dvořák: Kompletní symfonie

Dirigent Neeme Järvi je u nás dobře znám z několika vynikajících projektů, z nichž doposud nejzajímavější bylo provedení Smetanovy Mé vlasti na Pražském jaru. Nahrává sice pro různé firmy (ceněné jsou například jeho nahrávky pro DG), ale největší prostor mu vytvořila pro realizaci jeho přání a snů anglická, nesmírně zajímavá firma Chandos. Řadu let se cílevědomě věnuje mimo jiné nahrávání orchestrálních skladeb Antonína Dvořáka. Vedle kompletu Slovanských tanců , Karnevalu , Symfonických variací (ale také Biblických písní v orchestrální verzi) natočil postupně všechny symfonie a ty nyní firma vydala jako komplet.

Neeme Järvi je znám svou ryzí, nefalšovanou emocionalitou, stavitelstvím velkých celků a schopností vyhmátnout a vyzdvihnout i v sebekomplikovanější partituře to podstatné. Je mužem, který miluje výzvy a odmítá se pohybovat v okleštěném repertoárovém krunýři. (Proto nahrál pro Chandos jak málo známé skladby Busoniho, tak i známé evergreeny Ellingtona.) Nespokojil se tedy s "povinnou" a očekávanou nahrávkou Novosvětské nebo 8. symfonie . Koncepční promyšlenost a logika se vyjeví právě až v tomto kompletu. Nabízí se otázka, v čem je jiný nežli například čeští dirigenti. Nelze říci, že by jeho tempa byla, až na výjimky, výrazně rychlejší, rozhodně však důrazně, a mnohdy velmi odvážně, využívá princip kontrastu, a to jak v makro, tak i v mikrotektonice. Umí být velmi naléhavý, výbušný, hrozivý, ale i lyrický, něžný, seversky zadumaný. Z poslechu jsem měl neodbytný dojem, že je absolutním pánem orchestru, jemuž "voperoval" svou koncepci, svou vizi. Skotský národní orchestr nepatří mezi kritikou adorované ansámbly, u nás je rozhodně díky Siru Charlesi Mackerrasovi známější Skotský komorní orchestr, ale Järvi z něj udělal těleso, jež může směle soupeřit s evropskou konkurencí a je srovnatelné s nejlepšími českými orchestry. V tomto konkrétním případě byla jeho hlavní devizou tvárnost a maximální pochopení pro dirigenta. Orchestr se stal hlínou, z kterého sochař-dirigent uhnětl originální artefakt.

Moje doporučení je tedy jasné. Jste-li dvořákovský diskofil a vlastníte-li komplety Neumanna nebo Kubelíka, pak by ve vaší sbírce neměl chybět ani Järvi.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 52:49 + 48:08 + 75:57 + 77:09 + 79:51 + 44:53

Nahráli: Scottish National Orchestra, Neeme Järvi

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.