čtvrtek, 3. říjen 2002

Antonín Dvořák: Kompletní symfonie

Dirigent Neeme Järvi je u nás dobře znám z několika vynikajících projektů, z nichž doposud nejzajímavější bylo provedení Smetanovy Mé vlasti na Pražském jaru. Nahrává sice pro různé firmy (ceněné jsou například jeho nahrávky pro DG), ale největší prostor mu vytvořila pro realizaci jeho přání a snů anglická, nesmírně zajímavá firma Chandos. Řadu let se cílevědomě věnuje mimo jiné nahrávání orchestrálních skladeb Antonína Dvořáka. Vedle kompletu Slovanských tanců , Karnevalu , Symfonických variací (ale také Biblických písní v orchestrální verzi) natočil postupně všechny symfonie a ty nyní firma vydala jako komplet.

Neeme Järvi je znám svou ryzí, nefalšovanou emocionalitou, stavitelstvím velkých celků a schopností vyhmátnout a vyzdvihnout i v sebekomplikovanější partituře to podstatné. Je mužem, který miluje výzvy a odmítá se pohybovat v okleštěném repertoárovém krunýři. (Proto nahrál pro Chandos jak málo známé skladby Busoniho, tak i známé evergreeny Ellingtona.) Nespokojil se tedy s "povinnou" a očekávanou nahrávkou Novosvětské nebo 8. symfonie . Koncepční promyšlenost a logika se vyjeví právě až v tomto kompletu. Nabízí se otázka, v čem je jiný nežli například čeští dirigenti. Nelze říci, že by jeho tempa byla, až na výjimky, výrazně rychlejší, rozhodně však důrazně, a mnohdy velmi odvážně, využívá princip kontrastu, a to jak v makro, tak i v mikrotektonice. Umí být velmi naléhavý, výbušný, hrozivý, ale i lyrický, něžný, seversky zadumaný. Z poslechu jsem měl neodbytný dojem, že je absolutním pánem orchestru, jemuž "voperoval" svou koncepci, svou vizi. Skotský národní orchestr nepatří mezi kritikou adorované ansámbly, u nás je rozhodně díky Siru Charlesi Mackerrasovi známější Skotský komorní orchestr, ale Järvi z něj udělal těleso, jež může směle soupeřit s evropskou konkurencí a je srovnatelné s nejlepšími českými orchestry. V tomto konkrétním případě byla jeho hlavní devizou tvárnost a maximální pochopení pro dirigenta. Orchestr se stal hlínou, z kterého sochař-dirigent uhnětl originální artefakt.

Moje doporučení je tedy jasné. Jste-li dvořákovský diskofil a vlastníte-li komplety Neumanna nebo Kubelíka, pak by ve vaší sbírce neměl chybět ani Järvi.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 52:49 + 48:08 + 75:57 + 77:09 + 79:51 + 44:53