pondělí, 11. srpen 2003

Antonín Dvořák: Klavírní kvintet A dur op. 5 B. 28 Klavírní kvintet A dur op. 81 B. 155

Napsal(a) 

booklet booklet
Vřelá lyrika, melodická svěžest a rytmická živost Dvořákova op. 81 láká bezpočet interpretů. S další nahrávkou určenou zejména zahraničnímu trhu přichází letos jubilující - pětadvacetileté - Pražákovo kvarteto . Soubor ve složení Václav Remeš , Vlastimil Holek , Josef Klusoň a Michal Kaňka má české publikum možnost slyšet živě opravdu zřídka: kvarteto se etablovalo především ve Francii. O to zajímavější je poslechnout si snímek, který hráči natočili spolu s pianistou Ivanem Klánským .

Od prvních tónů je zřejmé, čím je české kvarteto pro západoevropskou oblast tak atraktivní: jejich devizou je tónová kultura, čistota, absolutní sehranost a jakási sounáležitost. Z jejich hry čiší uvolněnost, opravdovost i humor a skladba i v pomalých tempech přirozeně dýchá. O celých šestnáct let dříve než oblíbený Dvořákův kvintet op. 81, v roce 1882, vzniklo třívěté dílo pro totéž obsazení a v téže tónině. Kvintet A dur op. 5 poté prošel několika revizemi - autor odstranil celých 104 taktů z úvodního monotematického "wagnerovského" Allegra , zkrátil i druhou a zasáhl do finální, třetí věty. Skladbu charakterizuje dramatičnost až dravost a napětí, tvořené takřka neustálým evolučním zacházením s motivy.

Konfrontace těchto dvou děl, v čemž spočívá hlavní přínos tohoto snímku Pražákova kvarteta, ukazuje na Dvořákova východiska a pozoruhodný vývoj jeho kompoziční řeči.

Vydavatel: Praga Digitals / Classic

Stopáž: 62:07

Nahráli: Pražákovo kvarteto, Ivan Klánský - klavír

Body: 5 z 6

Dita Hradecká

Vystudovala konzervatoř v Plzni (obor klavír) a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působí jako překladatelka, hudební publicistka (Harmonie, Hudební rozhledy, Hospodářské noviny) a donedávna vyučovala hudební historii na pražské pobočce New York University. Je redaktorka, organizátorka, překladatelka a v poslední době i vydavatelka elektronických knih. Pochází ze Strakonic. Ačkoli ji lákala řada oborů spíše exaktních, rozhodla se vystudovat konzervatoř, aby se ujistila, že profesionální umělkyní nikdy nebude. Nejrůznější kurzy klavírní, komorní a cembalové hry či barokního tance spolu s vlastní pódiovou zkušeností jí ale daly citlivost a čich na uměleckou kvalitu výkonu a zároveň empatii k profesionálním umělcům a tvůrcům. Překládá odborné texty a libreta z angličtiny, němčiny a francouzštiny. Ze studia hudební vědy na FF UK si odnesla hlavně poznání důležitosti kritického a nezaujatého myšlení a coby eklektik také úctu ke všem, kdo jsou schopni věnovat celý život jednomu skladateli nebo jedné oblasti. V letech 2016-18 vedla redakci vážné hudby na Vltavě, v roce 2019 se stala vedoucí knihovny Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.