pondělí, 11. srpen 2003

Antonín Dvořák: Klavírní kvintet A dur op. 5 B. 28 Klavírní kvintet A dur op. 81 B. 155

Vřelá lyrika, melodická svěžest a rytmická živost Dvořákova op. 81 láká bezpočet interpretů. S další nahrávkou určenou zejména zahraničnímu trhu přichází letos jubilující - pětadvacetileté - Pražákovo kvarteto . Soubor ve složení Václav Remeš , Vlastimil Holek , Josef Klusoň a Michal Kaňka má české publikum možnost slyšet živě opravdu zřídka: kvarteto se etablovalo především ve Francii. O to zajímavější je poslechnout si snímek, který hráči natočili spolu s pianistou Ivanem Klánským .

Od prvních tónů je zřejmé, čím je české kvarteto pro západoevropskou oblast tak atraktivní: jejich devizou je tónová kultura, čistota, absolutní sehranost a jakási sounáležitost. Z jejich hry čiší uvolněnost, opravdovost i humor a skladba i v pomalých tempech přirozeně dýchá. O celých šestnáct let dříve než oblíbený Dvořákův kvintet op. 81, v roce 1882, vzniklo třívěté dílo pro totéž obsazení a v téže tónině. Kvintet A dur op. 5 poté prošel několika revizemi - autor odstranil celých 104 taktů z úvodního monotematického "wagnerovského" Allegra , zkrátil i druhou a zasáhl do finální, třetí věty. Skladbu charakterizuje dramatičnost až dravost a napětí, tvořené takřka neustálým evolučním zacházením s motivy.

Konfrontace těchto dvou děl, v čemž spočívá hlavní přínos tohoto snímku Pražákova kvarteta, ukazuje na Dvořákova východiska a pozoruhodný vývoj jeho kompoziční řeči.

Vydavatel: Praga Digitals / Classic

Stopáž: 62:07