čtvrtek, 14. říjen 2004

Antonín Dvořák, Johanes Brahms: Ein Porträt

Řada " Portréty", vydávaná v edici Documents labelu TIM, plní dva účely: účel instruktivní poskytnutím výběrového přehledu z tvorby toho kterého skladatele a účel historický nabídkou digitalizovaných starších snímků. V případě dvořákovského kompletu se však nemohu ubránit dojmu, že zde něco nehraje. Nejstarší snímek je zde z roku 1990, snímek České suity dokonce teprve z roku 2001. O historické snímky se tedy nejedná a Český rozhlas, z jehož archivu snímky jsou, by měl jistě jinou možnost výběru. Že by se jednalo o náhle vzniklou nutnost zvolit něco k projektu Česká hudba 2004 a starší snímky by vyžadovaly náročnou technickou přípravu? Aby nedošlo k omylu: dramaturgie výběru je dobrá, interpretace většinou dokonce skvělá, ale dojmu chvatu se nemohu ubránit. Zejména nechápu, že není nejmenovaný producent schopen zajistit korekturu bookletu, aby nebyla téměř všechna jména interpretů zkomolena. A koruna všeho: U Dvořákova Klavírního kvintetu A dur jsou uvedeni tito interpreti: Martin Kasik (!), Klavier / piano; Stamio (!) Quartett - Adéla Kacerová (!), Jan Kacer (!!), Rezitation / recitation (!!!). Špatně opsaný rozhlasový "křestní list" snímku se postaral o kuriozitu. Rovněž se domnívám, že Čeněk Pavlík , Ivan Klánský a Marek Jerie už pomalu dvacet let tvoří Guarneri trio a nejsou tedy (jak to zde vypadá) jakýmsi náhodným seskupením. Dvořákovu hudbu ve skvělé interpretaci to sice bezprostředně neohrozí, o solidnosti práce realizátorů kolekce to však nesvědčí. Na druhé straně je vlastní doprovodný text bookletu informativní a konečně zbaven "řeznických" báchorek a podobných romantických klišé (autor neuveden). Co tedy snímek obsahuje: Dramatickou předehru (k opeře Alfréd ), předehru Karneval, Píseň bohatýrskou , Českou suitu , Klavírní kvintet A dur , Klavírní trio B dur , Dumky , Koncert pro violoncello h moll (na zadní straně bookletu je u jeho titulu patrná další sazečská nedbalost), Slovanské rapsodie op. 45 , Slovanské tance op. 46 .

Brahmsovský snímek dopadl po stránce vedlejší výbavy podstatně lépe, a navíc jsou na něm vskutku perly pro sběratele: Německé requiem s Elisabeth Schwarzkopf a Hansem Hotterem , Druhý klavírní koncert s Vladimirem Horowitzem , Druhá violoncellová sonáta s Pablem Casalsem , Hous- lový koncert s Yehudi Menuhinem (nahrávka z roku 1949), klavírní part v Klavírním kvartetu č. 1 g moll hraje Arthur Rubinstein (nahrávka z roku 1932).

Vydavatel: Bohemian Music Service

Stopáž: 60:10, 61:47, 67:40, 63:20 / 74:51, 76:32, 73:23,

Nahráli: Dvořák: Martin Kasík, Stamicovo kvarteto, Kubelíkovo trio, Ivan Klánský, Čeněk Pavlík, Marek Jerie, Michal Kaňka, Symfonický orchestr Čs. Rozhlasu Praha, dirigenti Ondřej Kukal, Vladimír Válek, Kerry Stratton Brahms: Elisabeth Schwarzkopf, Hans Hotter, Pablo Casals, Vladimir Horowitz, Artur Rubinstein, Yehudi Menuhin aj., Boston Symphony Orchestra, NBC Symphony Orchestra, Orchestre de Festival Lucerne, dirigenti Herbert von Karajan, Sege Koussevitzky, Arturo Toscanini