úterý, 9. říjen 2007

Angelique Kidjo - Djin Djin

Angelique Kidjo - Djin Djin Angelique Kidjo - Djin Djin

Poogie Bell - bicí, Habib Faye - basa, Omre, Gill, Amp Fiddler - klávesy, Crispin Kpitiki, Benoit Aviboue - perkuse, Jean Hebrail, Joao Mota, Dominic Kanza, Keziab Jones, Amadou Bagaygo, Carlos Santana, Lionel Loueke, Romero Lubambo - kytary, Branford Marsalis - saxofon, Larry Cambell - kytara, Stuart Bogie, Jordan McLean, Aaron Jobnson, Colin Stetson - dechová sekce, Gregor Kitzis, Gabriel Schaff, Ron Lavrence, Matt Goeke - smyčce, Tbandi Bbengu, Nompumelelo Skakane, Tsbolofetso Mokubung - doprovodný zpěv, Peter Gabriel, Joss Stone, Ziggi Marley, Alicia Keys, Josh Groban, Joy Denalane, Carmen Consoli - zpěv. Vydáno: 2007. TT: 59:24. 1 CD EMI Music 3938012 (EMI).

Posloucháme nadupaný globální afropop vytvořený s "trochou" výpomoci přátel, nebo trendovní nahrávku, jejíž úspěch předem zaručuje přítomnost žánrově rozličných megahvězd?

Pravda bude asi někde uprostřed: po předchozí tříalbové výpravě za svými hudebními kořeny do Nového světa a Karibiku se totiž zpěvačka Angelique Kidjo obloukem vrátila nazpět domů, do víru rytmů a tradic rodného Beninu, očekávaná ekipou hostů, z nichž takřka každý má už dávno zaděláno na pomník. Obeslat je někdo jiný, musel by minimálně disponovat tak mohutným hlasem, charismatem a vizí jako Kidjo, nebo nabídnout kupu dolarů, ovšem to už by šlo o docela jinou hudbu. Mimochodem víte, proč se od ní nechal najmout slavný rockový producent Toni Visconti? Vyjádřil to lapidárně: "Když Angelique zpívá a tančí, napumpuje do vás neuvěřitelnou energii. Cítíte se pak jako v ráji a já jen doufám, že se dostane do nebe a já tam s ní budu mít o zábavu postaráno."

Djin Djin sice někteří označili místy za hlaďoučké jako dětský zadeček, z jeho velikosti nicméně neukrojili ani píď, dokonce přispěchali se srovnáním s Gracelandem Paula Simona. Jakkoliv se to na albu hemží "bílými a černými nadnárodními star" (Carlos Santana, Peter Gabriel, Carmen Consoli, Branford Marsalis, Alicia Keys, Ziggy Marley,

Josh Groban a jiní), nepřeslechnutelný fundament tvoří západoafrická hudba a tamní muzikanti (malijská manželská dvojice Amadou et Mariam, bubeníci beninské dechovky Gangbé Brass Band, hráč na koru Mamadou Diabate, členové kapely Youssou N0˜Doura, sboristé od Ladysmith Black Mambazoo a jiní).

Vedle angličtiny s francouzštinou Kidjo své, jako vždy citlivé, hlubokomyslné, do starostí současné Afriky zaklesnuté texty zpívá také v jazyce Jorubů a Fuldů. "Nevrátila jsem se do Beninu, protože jsem jeho součástí, především jsem chtěla, aby se do alba všudypřítomně otiskla beninská hudba," říká Kidjo.

Vyjma rollingstonovské Gimmie Shelter (zprudka soulově vytrysklý duet s Joss Stone), úryvku z Ravelova Bolera a skladby Pearl od Sade, nejsladšího cukříku alba s Joshem Grobanem a Santanovou kytarou po boku, se na zbývající třináctce podílela Kidjo autorsky (ponejvíc s manželem Jeanem Hebrailem) nebo alespoň zasáhla do úprav, takže se dá říct, že měla všechno pevně v rukou a dotáhla to do konečné, nepřeblýskané podoby. Však o ní Peter Gabriel prohlásil: "Má silného ducha a vnáší život do všeho, čeho se dotkne."

Vynikající pan-africké popové album. A kdyby lidé z českých rádií místo sledování koláčů poslechovosti poslouchali hudbu, muselo by po čertech fantasticky vášnivým zpíváním přetékající Djin Djin znít éterem od rána do večera.