úterý, 2. březen 2004

André Cluytens, Emil Gilels: Čajkovskij, Musorgskij, Ravel, Prokofjev

Ediční řada Classic Archive je trefa do černého. Vždyť díky ní si mohou hudební nadšenci koupit záznamy legend, jako jsou například Karajan, Milstein, Gould nebo Rostropovič. V sedmnáctém dílu série spolu spolupracují André Cluytens (1905 - 1967) a Emil Gilels (1916 - 1985). Oba stojí dnes neprávem poněkud v pozadí, za mediálně slavnějšími souputníky. Zvláště u Gilelse mě to dost mrzí, neboť to byl fantastický pianista. Jeho Čajkovskij (Klavírní koncert č. 1 b moll ) není v napětí, virtuozitě a tónovém rozletu o nic horší nežli například Čajkovskij Svjatoslava Richtěra. Skvělým nápadem vydavatele je prokofjevovský bonus (Klavírní sonáta č. 3 a moll op. 28 ). Zde by Gilels i dnes hledal těžko soupeře.

Ve stínu Čajkovského slavného Koncertu b moll je Musorgskij (Obrázky z výstavy ) i Ravel (Daphnis et Chloé, Suita č. 2 ). Dobrá kombinace, ale poněkud umělecky antikvovaný výsledek. Kvůli jedinečnému výkonu Emila Gilelse však stojí za to DVD mít ve své filmotéce.

Vydavatel: EMI Classics / EMI

Stopáž: 87:32

Nahráli: Emil Gilels - klavír, Orchestre National de la RTF, André Cluytens

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.