pondělí, 29. září 2003

Alexander-Sergej Ramírez: Confesión - Barrios Mangoré

Paraguayský kytarista a skladatel Augustín Barrios Mangoré (1885 - 1944) byl často nazýván "Paganinim" nebo "Chopinem kytary". Koncertoval po americkém kontinentu i v Evropě a zkomponoval více než 300 skladeb, které jsou znovu objevovány a uváděny od 70. let 20. století. Jeho tvorba je zásadně ovlivněna rytmikou latinskoamerických tanců, ale najdeme v ní i ohlasy Bachova kontrapunktu či Chopinovy melodiky a harmonie. Barrios totiž patřil mezi první kytaristy, kteří skladby těchto autorů transkribovali pro kytaru a uváděli je na koncertech. Barriosovu skladatelskému dílu (ze značné části ještě málo známému) vzdává touto deskou poctu Alexander-Sergej Ramírez , původem peruánský kytarista působící v Německu. Kromě nejznámějších kusů, jako je například La catedral nebo Choro da Saudade , zařadil na toto CD dalších 17 skladeb; ke každé z nich v bookletu připojil i svůj krátký komentář. Ramírez hraje citlivě a spolehlivě, ale možná až příliš opatrně. Při delším soustředěném poslechu nám začne chybět něco překvapivého, co by na lehce a přirozeně plynoucí hudbě upoutalo a osvěžilo mysl. Tento problém samozřejmě vyplývá především z dramaturgie desky - zvolené Barriosovy skladby neobsahují moc kontrastních rysů. O to těžší je potom úkol pro interpreta, aby dokázal vytvořit a udržet napětí. Snad by si mohl dovolit větší agogické změny, výraznější frázování, některým skladbám by prospělo pomalejší, jiným zase rychlejší tempo. Pro srovnání: poetické duše by mohly upřednostňovat například interpretaci Petra Saidla, který na své první desce "Mea cosa" dvě Barriosovy skladby přednáší daleko "básnivěji" (otázkou je, zda by takové pojetí bylo únosné i pro celou desku skladeb tohoto autora). Aniž bych chtěla nějak snižovat kvalitu Barriosových skladeb či Ramírezovu čistou a vyrovnanou hru, mohu tuto desku vřele doporučit jako kvalitní a velmi příjemnou zvukovou kulisu.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 75:17