středa, 24. září 2003

Aleš Bárta: Czech Organ Music Across the Centuries - Seger, Kuchař, Kopřiva, Martinů, Janáček

Prvotním hlediskem této nahrávky byla snaha dokumentovat úroveň současného českého varhanářství, které má již po staletí velkou tradici a i ve světě uznávanou úroveň (nebo ji alespoň mělo). Nové varhany v kostele sv. Antonína v Novém Hradci Králové jsou dílem varhanářské firmy Kánský a Brachtl a nutno přiznat, že práce jejich rukou je skutečně věrohodným počinem na cestě vrátit českému varhanářskému umění jeho někdejší slávu. Ovšem toto netvrdím na základě pojednané nahrávky, nýbrž opírám se o živý poslech na místě. Snímek by totiž posluchači zavdal příčinu myslet si pravý opak. Pěknému zvuku nových varhan doslova ublížilo špatné zvukové zpracování. Zvláště protivně působí hluboké basové polohy, které znějí velmi nevyrovnaně - jeden tón dunivě ohlušuje, druhý nejde slyšet téměř vůbec. Dalším nedostatkem je neinvenční dramaturgie. Zařadit na CD sérii osmi Segerových toccat a fug, k nim další díla jeho současníků, Vigilia Bohuslava Martinů a na závěr tři kompozice pro varhany Leoše Janáčka působí unavujícím dojmem. Především se na těchto skladbách prakticky neukáže barevná bohatost nového nástroje (má skutečně pestrou dispozici!) a potom je pro posluchače dosti těžké věnovat pozornost hudbě, která má stále stejný formální rozvrh. Interpretace Aleše Bárty je sice technicky velmi přesná, ale absence určité muzikální spontánnosti jen umocňuje celkově znuděný charakter tohoto snímku. Za neprofesionální lze pak považovat chybějící rejstříkovou dispozici varhan v bookletu, stejně jako detailnější informace o nástroji, nota bene když jde o dokument a prezentaci nového nástroje.

Vydavatel: Multisonic

Stopáž: 62:40

Body: 2 z 6