neděle, 14. prosinec 2003

Adam Skoumal: (Rachmaninov, Bach/Busoni, Bach/Rachmaninov)

Pro své nové CD zvolil Adam Skoumal sestavu navzájem pozoruhodně provázaných skladeb - slavný 3. klavírní koncert S. Rachmaninova spojil se dvěma díly Bachovými, z nichž každé je poznamenáno pozdějšími úpravami: do klavírního partu Koncertu d moll zasáhl F. Busoni, klavírní transkripci tří vět ze Suity E dur pro sólové housle vytvořil Rachmaninov. Nahrávku zahajuje Rachmaninovův 3. klavírní koncert, jedno z nejnáročnějších děl klavírní literatury. Při poslechu máme mnohdy dokonce pocit, že jej ani nelze zvládnout pouhými deseti prsty. Adam Skoumal má ovšem vynikající techniku a tok Rachmaninovovy hudby působí v jeho podání tak přirozeně, jako kdyby v něm žádná pianistická úskalí neexistovala. A tak spíš než obtížnost díla vnímáme lehkost a svěžest, s níž skladba plyne ve svižných tempech, s nesmírnou poetičností v lyrických místech i s neomylným citem pro gradaci v dramatických pasážích. V Bachovi nás zaujme živé pojetí a dokonalý rytmus a především pak efektní spojení skvělé nonlegatové techniky s romantizující pedalizací. Současnost romantickým transkripcím Bacha příliš nepřeje. Adam Skoumal umí ovšem namíchat barokně-romantický koktejl tak citlivě, že si každá ingredience uchová svou neopakovatelnou chuť a zároveň dokáže spolu s ostatními vytvořit novou, nečekaně působivou kvalitu. Naší pozornosti by neměl uniknout ani Skoumalův text v bookletu - zasvěcený, čtivý a živě stylizovaný, zkrátka takový, jaký bychom si přáli mít u všech nahrávek. Orchestry vedené Leošem Svárovským odvedly v obou klavírních koncertech poctivou práci. V Rachmaninovovi by ovšem bylo možné představit si v některých místech více barev, v první větě Bachova koncertu pregnantnější rytmus, ve druhé větě je občas orchestr tak upozaděný, že působí téměř ustrašeně. Těžko odhadnout, co připsat na vrub hráčům, co dirigentovi, co nahrávací technice či nakolik se do tohoto dojmu promítlo jenom to, že Adam Skoumal hraje opravdu skvěle a že svým výkonem nastavil orchestru laťku příliš vysoko.

Vydavatel: Arco Diva / Classic

Stopáž: 69:12

Nahráli: Adam Skoumal - klavír, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Komorní orchestr Pražských symfoniků, Svárovský

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.