pátek, 30. březen 2018

Virtuózní Mesiáš

Napsal(a) 

Václav Luks a Krystian Adam, foto Petra Hajská Václav Luks a Krystian Adamfoto: Petra Hajská

Collegium 1704 v čele s Václavem Luksem nabízí letos o Velikonocích dvě produkce (27. 3. a 3. 4.) Händelova Mesiáše. Nejslavnější oratorium a jedna z ikonických skladeb svého autora i doby zazněla v Dvořákově síni Rudolfina s oslňujícím leskem a virtuozitou.

Snad největší obdiv vzbudil (zcela zaslouženě) sbor: od And the glory of the Lord až po závěrečné Worthy is the Lamb a Amen, bylo jedno číslo za druhým ve znamení takřka strojové přesnosti, zároveň však s plastickými, někdy i přímo vlnícími se frázemi, s pevným, ale měkkým a přitom průrazným tónem. V podobném duchu lze mluvit též o precizní hře orchestru, relativně početně obsazeném, včetně silného continua.

 , foto Petra Hajská foto: Petra Hajská

Händelova prvotní koncepce byla zvukově spíše střídmá, větší zvuk se však postupem zažil a přispěl k monumentalitě, bez níž si některé části dnes ani nedovedeme představit. Větší zvuk nepochybně Rudolfinu sluší, Václav Luks však zároveň neustále dbal o jeho konkrétnost a brilanci. Zjevnou maximou interpretace byla virtuozita, která ovlivnila i volbu temp, leckdy až překvapivě rychlých (nemluvě o pokynech skladatele). Většina čísel tím nijak netrpěla, naopak dostala náboj až strhující, což zároveň napomohlo i udržet tah (a pozornost) po delší čas, než je třeba obvyklé. Rubem této mince však byly občasné rozpory mezi výrazem hudby a smyslem textu (např. v prvním dílu árie But who may abide) nebo možnostmi zpěváka plně rozeznít svůj hlas, neřkuli skutečně virtuózně ozdobit part.

Sestava sólistů večera byla sice velmi dobrá, s krásnými témbry, musela by být ale zcela špičková, aby se vyrovnala orchestru a sboru a především (tempovým) představám dirigenta. Sopranistka Giulia Semenzato a tenorista Krystian Adam měli v tomto směru lepší pozici než altista Benno Schachtner a basista Krešimir Stražanac. Všichni však obstáli se ctí a v číslech Thus saith the Lord nebo Thou art gone up on high i tito dali plně zazářit svým hlasům. Hlavní smysl večera, totiž vytvořit jedinečný zážitek, se rozhodně zdařil – standing ovations byly zasloužené.

Marc Niubò

Ředitel Ústav hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ve svém výzkumu se primárně věnuje hudební historiografii, odkrývání minulého, zkoumání skladeb, jejich příběhů, tvůrců, interpretů, kontextů, souvislostí. Jeho dlouhodobým badatelským tématem je italská opera v Praze, badatelsky se také věnuje duchovní hudbě – české i italské, ale primárně v domácím kontextu. Řadě dalších témat, jako např. hudba anglického či španělského baroka, dílo M. A. Charpentiera, W. A. Mozarta, Antonína Dvořáka, otázky provozovací praxe, edičních technik, hudební kritiky, se věnuje spíše příležitostně anebo primárně ve výuce Ústavu hudební vědy.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.