Velmi úspěšná generálka na Pražské jaro

Bylo hned několik důvodů navštívit 4. a 5. února koncert Deutsches Symphonie Orchester Berlin (DSO, někdejší RIAS): mladým koncertním mistrem tu je od loňského roku Roman Patočka , dirigoval Jiří Bělohlávek a program se Sukovou Symfonií Asrael a v prvé polovině s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim předznamenává jeden z letošních koncertů Pražského jara. Vzhledem k náročnému Sukovi byla první polovina koncertu náročná snad až příliš – Szymanowského Koncertantní symfonie a Předehra Z Mrtvého domu Leoše Janáčka. Připravit tento program během dvou zkouškových dnů se zdá být nadlidský úkol, přesto už první den se to podařilo velmi solidně a na druhém koncertu ještě s větším vnitřním tahem a atmosférou. V podstatě malým houslovým koncertem je Předehra k opeře Z Mrtvého domu Leoše Janáčka, který mladý koncertní mistr Roman Patočka zahrál s naprostou přesností, plným a výrazným tónem. U Szymanowského Koncertantní symfonie (označované též jako Symfonie č. 4 ) má člověk pocit, že chvíli slyší Bartóka, jinde Debussyho, dojde i na romantiky. Přesto skladba nějakým způsobem drží pohromadě a klavírista Piotr Anderszewski v ní představil úctyhodnou škálu hráčských kvalit. Navíc po zběsilém koncertu přidal v dokonalém soustředění část Bachovy Partity pro klavír . Při výkladu Suka se nejčastěji píše o skladatelově lyrismu, při Bělohlávkově provedení skladba ukáže ještě jiné stránky – Sukovu kompoziční vynalézavost, smysl pro barvitý a moderní orchestrální zvuk a logickou stavbu celku. Expresivní citová naléhavost přitom stěžejním kantilénám nechyběla. Na druhém koncertu si už mohl dirigent dovolit udělat pauzu jen mezi prvním a druhým dílem, tedy mezi třetí a čtvrtou částí. Čistě a jemně lyricky vyšla Patočkovi všechna houslová sóla – a před výkonem celé houslové skupiny nezbývá než smeknout (hráči v kuloárech přiznávali, že svůj komplikovaný part doma cvičili také třeba patnáct hodin). Sál berlínské Philharmonie nebyl vyprodán, ale přijetí bylo velmi vřelé. Sukův Asrael je v Bělohlávkově kalendáři ještě 3. dubna v Ženevě s orchestrem románského Švýcarska a se svým orchestrem BBC jej provede v Londýně 21. 5. ještě před hostováním na Pražském jaru.

Sdílet článek: