úterý, 3. červen 2014

Pretty Yende se představila na Janáčkově Máji v nejlepším světle

Napsal(a) 

Pretty Yende, foto Petr Grimm Pretty Yendefoto: Petr Grimm
Jeden z nejvýznamnějších tuzemských hudebních festivalů klasické hudby, Janáčkův máj, hostil 26. května jihoafrickou sopranistku Pretty Yende. Osmadvacetiletá operní senzace pocházející z Piet Retief o sobě dala hlasitě vědět dnes již legendárním záskokem v newyorské opeře, který urychlil její kariéru závratným způsobem. Do Ostravy přijela tato sympatická Afričanka poprvé a její debut v podobě pěveckého recitálu se odehrál v Divadle Antonína Dvořáka.

Jeden z nejočekávanějších koncertů letošního festivalu přilákal do ostravské operní svatyně řadu nadšenců pěveckého umění. Divadlo bylo zaplněno téměř do posledního místa. Koncert moderoval Jiří Vejvoda, který přivítal posluchače s šarmem sobě vlastním a upozornil především na pověst, která mladou sopranistku předchází. Pohádkový příběh to bezesporu jistě je, ale možná by se stálo za řeč zmínit také, kolik dřiny muselo takovému výsledku předcházet.

Pretty Yende do Ostravy přijela s klavíristou Michelem d´Elia. Jihoafričanka v téměř dvouhodinovém programu provedla posluchače velmi pestrou a přitažlivou skladbou repertoáru. Večer byl rozdělen na dvě poloviny. V té první zazněly písně autorů italské belcantové opery (Rossini, Bellini, Donizetti) a francouzské árie skladatelů E. dell´Acqua, G. Bizeta, F. Poulenca a L. Delibese. Yende hned v úvodních áriích předvedla velkou jistotu a nadhled. Zpívala uvolněně, excelovala i v nejvyšších hlasových polohách.

Druhá polovina recitálu byla procházkou po španělské a americké hudbě odlehčenějšího charakteru. Výborné byly zarzuely Gerónima Giméneze, které Yende zvládla s chutí a lehkostí. Americké písně Victora Herberta jsou někde na pomezí muzikálu a operety. Vnesly do recitálu uvolněnost a sentiment typický pro Ameriku první poloviny minulého století.

Pěvecký recitál Pretty Yende neměl jediné slabé místo. Program byl poutavou procházkou písňovými skvosty různých zemí. Náročnost skoro dvouhodinového recitálu nebyla na Yende vůbec znát. Michele d´Elia byl sympatické jihoafričance vynikajícím partnerem. Korepetice jsou jeho specialitou a v mnoha chvílích patřilo uznání publika právem i jemu. Vystoupení Pretty Yende v Ostravě bylo přijato s ovacemi, nechybělo ani standing ovation ostravského publika, které vyjádřilo mladé zpěvačce své sympatie a hluboké uznání.

 

Milan Bátor

Profesí hudební pedagog, teoretik a kytarista, vystudoval Janáčkovu konzervatoř a Ostravskou univerzitu v Ostravě. Pochází z umělecké rodiny: bratr David je uznávaným básníkem, teta Božena Klímová patřila k výrazným polistopadovým spisovatelkám, známá byla i přátelstvím s australským prozaikem Alanem Marshallem (Už zase skáču přes kaluže). Zájem o klasickou hudbu jej provází od dětství. Je vášnivým sběratelem a posluchačem nahrávek klasické, jazzové a rockové hudby na nejrůznějších nosičích, jako hudební publicista dosud napsal několik stovek textů uveřejněných v různých českých i zahraničních médiích. Od roku 2017 spolupracuje s Českým rozhlasem Ostrava a Českým rozhlasem Vltava na tvorbě hudebních pořadů. Svůj bytostně existenciální zájem o hudbu ve všech jejích podobách vyvažuje aktivním hraním v komorních uskupeních a kapelách.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.