Ostrava – La Lupa, Komedianti

Invaze „krátkometrážních“ oper potkala v uplynulé sezoně několik našich divadel – Opavu, Plzeň, Brno a také Ostravu. Ředitel Národního divadla moravskoslezského Luděk Golat pozval ke spolupráci na dvojici oper La Lupa a Komedianti scénografa Jaroslav Malinu , výtvarnici kostýmů Helenu Anýžovou a několik italských interpretů. Někteří z nich už v Ostravě působí delší dobu (pěvci G. Zampieri, L. Mastro, A. Grasso, dirigent P. Gatto), jiní se tu objevili poprvé – dirigent Alessandro Sangiorgi, režisér Komediantů Lev Pugliese, představitelka Neddy Luisa Giannini. Opera La Lupa skladatele Marca Tutina (1954) byla poprvé uvedena roku 1990 v Livornu ke stému výročí Mascagniho opery Sedlák kavalír . Její hudba má několikavrstevnatý kolážovitý charakter, začíná monotónně, nevýrazně, quasi minimalisticky, užívá spechgesangu, který vzápětí obohacuje melodicky i harmonicky v duchu veristických oper, pro taneční výjev reprodukuje nahrávku oblíbeného italského zpěváka Peppina Di Capri, znovu se vrací k minimalismu, jenž zahušťuje a naplňuje emocionalitou. Především je La Lupa strhujícím tragickým lidským příběhem o odpírané, avšak neodepřené smyslné náklonnosti ženy o generaci starší, zvané La Lupa (Vlčice), která je matkou Nanniho dívky a posléze i ženy Mary a jejíž vášnivosti se mladík marně brání. Režisér Luděk Golat vyložil napínavou story pomocí obratně vymodelovaných postav a jejich vzájemných vztahů jako střetnutí silného agresora a jeho pasivní oběti. Třetí v milostném trojúhelníku (Mara) zůstává v závěru opery jen šokovaným oněmělým svědkem.

Představitelé tří hlavních postav využili příležitosti k mimořádným hereckým a pěveckým kreacím. Kouzelná je Zuzana Dunajčanová v titulní roli, podobně přesvědčiví jsou i Luciano Mastro (Nanni) a Jana Kačírková jako jeho žena Mara. Silný příběh Tutinovy opery konkuroval Komedinatům v druhé části večera a to velmi úspěšně.

Napětí, které dirigent Alessandro Sangiorgi v opeře La Lupa úspěšně spoluvytvářel, v Komediantech vyvanulo a zbyl jen poněkud unavený orchestr. Bohužel si mladý režisér Lev Pugliese s dílem nevěděl rady a navíc měl v úloze Neddy k dispozici zpěvačku (Luisa Giannini ), která nebyla jen za zenitem svých pěveckých možností, ale nezvládla roli ani herecky – působila nedynamicky a neeroticky. Nezkušený režisér rozbil Leoncavallovo krystalicky čisté dílko přestavbami, snažil se do něj implantovat baletní pár, zápasil s vytvářením postav, situací, o temporytmu pohybovém a hereckém nemluvě. Pozornost na sebe strhával jen Gianlucca Zampieri v roli Cania, jehož zazpíval plným hlasem a s veristickým výrazem, a také slibný Marek Gurbaĺ jako Silvio, byť jeho výšky (možná jen pro tentokrát?) postrádaly koncové dotažení do patřičné barvy a síly.

Klobouk dolů před objevením Lupy, která se může ve dvojici s jinou krátkou operou objevit kdykoli a kdekoli a bude vítána.

Sdílet článek: