Missa antiqua 21. století

Nahlédneme-li do některého z naučných slovníků, dostane se nám poučení, že mše je nejstarší cyklickou hudební formou, komponovanou většinou na ustálený latinský text. Po staletí existence nabývala mše rozmanitých podob v rámci různých hudebních stylů, až dospěla do 20. století, pozvolna ztrácejíc svůj původní duchovní rozměr, neboť skladatelé je začali komponovat pouze pro koncertní provedení, nikoliv jako součást církevního obřadu. Dnes se mše nepochybně netěší mezi komponisty takové oblibě jako například v dobách baroka, nicméně výjimka potvrzuje pravidlo.

Kdo zavítal v podvečer 15. května do baziliky sv. Jakuba Staršího na Starém Městě pražském, podlehl zcela určitě dojmu, že se stal svědkem provedení díla některého z barokních mistrů, neboť velkolepým prostorem chrámu vznosně zaznívaly tóny latinské mše, uspořádané podle po staletí ustálené formy. Zdání však někdy klame. Kdo poslouchal pozorně, zaslechl, jak se do starobylé harmonie tu a tam vloudila zcela moderně znějící tónina, okořeněná septimovými akordy.

Ten večer se ve svatojakubské bazilice konala premiéra díla Missa antiqua Luboše Malého, kterou řídil sám autor. Luboš Malý se již po dlouhou dobu věnuje autentické interpretaci renesanční a barokní hudby na dobové nástroje, kytaru, loutnu a theorbu. Kromě toho hraje také na klasickou španělskou kytaru. Jeho repertoár je velmi široký od muziky doby renesance a baroka přes jazz, blues až k rocku. Hraje sólově i v souborech Lingua musica a Ars Antiquitatis. V poslední době se začal zabývat také skladbou. Missa antiqua není ovšem jeho prvotinou. Kromě jazzových skladeb zkomponoval koncert pro kytaru a symfonický orchestr El Escorial, do něhož promítl svou vášeň pro španělské flamenco.

Missa antiqua zazněla v provedení sólistů Lenky Pecharové (soprán), Martiny Kučerové (alt), Ondřeje Holuba (tenor) a Jana Holuba (bas). V převážné většině však dostal slovo šestnáctičlenný smíšený sbor v polyfonním předivu. Doprovázel ho barokní orchestr Ars Antiquitatis . Dle dobových zvyklostí byli sólisté součástí sboru a k provedení své árie předstupovali před orchestr. Diváci tak byli svědky neobvyklého koncertu, kde se prolínaly kromě duchovního rozměru prvky kontrapunktu s ryze moderní inspirací.

Sdílet článek: