sobota, 1. říjen 2011

Met in HD - Valkýra

Napsal(a) 

Met in HD - Valkýra, foto © Metropolitan Opera Met in HD - Valkýrafoto: © Metropolitan Opera

Na závěr letošní sezony živých operních přenosů do kin „Met in HD“ uvedla Metropolitní opera další část Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův – po prologu Zlato Rýna tedy Valkýru . Inscenační tým je pochopitelně týž – dirigent James Levine , režisér Robert Lepage , scénograf Carl Fillion , autor kostýmů Francoise St-Aubin , a také představitelé rolí, které se objevily už ve Zlatu Rýna, zůstali titíž: tedy Wotanem byl Bryn Terfel a jeho ženou Frickou Stephanie Blythe .

Deborah Voigt v roli Brünhildy předvedla svůj standardní kvalitní výkon podobně jako již zmínění pěvci, avšak králem večera byl Jonas Kaufmann , který působil dojmem, jako by se pro Siegmunda narodil. Tak dokonale volně znějící „sprechgesang“ jsme snad ještě neslyšeli. Jako by Richard Wagner zkomponoval tuto roli právě pro něho, pro pěvce, který zpívá Siegmunda tak přirozeně a bez jakékoli známky sebemenších pěveckých obtíží, jako by svým zpěvem mluvil. Jako bonus pak Kaufmann přidává dokonalou hereckou podobu role včetně atraktivního zevnějšku. Eva-Maria Westbroek byla jeho důstojnou partnerkou jako Sieglinda. Ostatní Brünhildiny sestry Valkýry byly vybrány obratnou rukou, jak bývá ostatně v newyorské Met zvykem (škoda, že tištěný program, jako obvykle, jejich jména nezveřejnil). O každé z těchto pěvkyň můžeme v budoucnu slyšet ve spojitosti s jejich další profesionální kariérou.

Ačkoli režisér s výtvarníky pokračovali v inscenačním stylu, který si zvolili – jízda Valkýr, sedících na obřích prknech Fillionovy „přehradní hráze“ a scéna Siegmunda a Sieglindy před stěnou z obřích, k sobě nedoléhajících lamel (les, v jehož nitru probíhalo dění) – viditelně se z tohoto výrazového rejstříku vymykalo popisné fantazijní pohádkové pohyblivé křeslo bohyně Fricky.

Dirigent James Levine řídil představení s obvyklým nasazením a celá jevištní mašinérie fungovala po počátečních problémech, kvůli nimž začal přenos později, nakonec uspokojivě. 

Pokračování tetralogie – Siegfrieda – uvidíme při přímém přenosu 5. listopadu a Soumrak bohů nás čeká 11. února příštího roku.

Olga Janáčková

Muzikoložka, teatroložka, operní režisérka, hudební a divadelní kritička a organizátorka. Studovala hudební a divadelní vědu na Filozofické fakultě tehdejší Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Brně, sólový zpěv na brněnské konzervatoři a operní režii na JAMU. V letech 1968–90 pracovala jako odborná pracovnice specializovaná na hudební divadlo v Kabinetu pro studium českého divadla Ústavu pro českou a světovou literaturu Československé akademie věd. Přispívala do samizdatového divadelního časopisu Dialog (1977–80). V letech 1987–89 byla dramaturgyní opery Státního divadla v Ústí nad Labem, pracovala také v Divadelním ústavu Praha. Od roku 1990 soustavně sleduje produkci českých a moravských operních divadel, recenze a články publikuje v odborných médiích.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.