Domingo v roli Goyi, Vídeň

Od 19. 8. do 19. 8. se uskutečnil ve Vídni festival Klangbogen Wien, jenž pořádají Vereinigte Bühnen Wien, spojené vídeňské scény pěstující muzikál. Obsahem mladého festivalu však je v první řadě vážná hudba. Operní představení se konají v nádherném klasicistním Divadle Na Vídeňce, kde sice zní hlavně muzikál, ale od roku 2007 by zde měly být inscenovány výhradně opery. Letošní ročník festivalu, jehož součástí byly i koncerty Vídeňské filharmonie, zahájila 19. 7. opera Giana Carla Menottiho (nar. 1911), Goya s Plácidem Domingem . (V srpnu tady zazněl Dalibor s Evou Urbanovou a Janem Vacíkem .) Domingo byl také iniciátorem vzniku opery o bouřlivém životě španělského malíře Francisca Goyi a hlavním protagonistou světové premiéry ve Washingtonu v roce 1986. Melodicky sugestivní hudba, plná emocí i dramatického napětí, dokázala vídeňské diváky zaujmout a excelentní, maximálně procítěný výkon Dominga celkové vyznění umocnil. Tenorista byl v dokonalé pěvecké a fyzické formě a jeho nezaměnitelný tmavý tenor s kovovým leskem, pověstnou slzou v hlase a hereckým mistrovstvím byl vrcholným uměleckým zážitkem. Standardní úroveň měly výstupy sopranistky Michelle Breedts v náročné roli vévodkyně z Alby, Iride Martinez (královna Marie Luisa) a Christiana Gerhahera (Martin Zapater).

Režie a scéna (Kaspar Bech Holten , Steffen Aarfing ) byly plastické, situačně vynalézavé, dokonale postihly atmosféru a dobovou autentičnost. Orchestr vídeňských Rozhlasových symfoniků s přehledem, leč trochu fádně řídil Emanuel Villaume . Premiérové publikum přijalo operu s frenetickým nadšením a bouřlivě aplaudovalo přítomnému autorovi, Domingovi a ostatním. Série pěti představení byla vyprodána a pozitivní ohlasy převažovaly i u rigorózní vídeňské kritiky. (Info: www.klangbogen.at)

Sdílet článek: