pondělí, 25. únor 2002

Demeterová s Collegiem

Napsal(a) 

Demeterová  s Collegiem Demeterová s Collegiem
Na koncertě Českého spolku pro komorní hudbu (3.12.) vystoupilo Collegium českých filharmoniků s Gabrielou Demeterovou v přitažlivém programu: po čtyřech barokních koncertech (Telemann, Albinoni, Corelli) zazněla Serenáda Bohuslava Martinů a Cikánské melodie od Sarasateho. Deset smyčců sice nehraje na dobové nástroje, ale interpretují barokní hudbu poučeně co do frázování, zvukových dimenzí a dynamické práce. Gabriela Demeterová, která má na svém kontě velice zdařilé CD s Bachovými Sonátami pro housle a cembalo s Lukšaité Mrázkovou, hrála ve všech koncertech prim s citem pro odstínění sólového projevu starého typu koncertu. Svůj jasný a kovově znělý tón stáhla do umírněného, leč vitálního projevu. Spoluhráči z Collegia, podílející se také na sólových partech koncertů (pro troje housle, flétnu a housle), jí byli dobrými partnery stejného zvukového projevu a vzájemné sehranosti. Martinů a Sarasate, jejichž skladby stylově zpestřily druhou půli večera, předestřeli posluchačům zcela rozdílný hudební svět. Martinů Serenáda č. 4 akcentuje sólové housle a violu, smyčcový orchestr obohacuje o dva hoboje a v interpretaci Collegia vyzněla jasně a s průzračnou jistotou výrazu. Plný zvuk závěrečné gradace až překvapivě naplnil sál sytou intenzitou. Závěrečné Cikánské melodie byly holdem technické brilance houslistky, jejíž tón a projev se v této skladbě totálně proměnily. Jestliže v jejím baroku zněla výrazová plnost s nezastíranou muzikálností, pak Sarasateho hudba měla vzdor plnému zvuku jistou cudnost, která nedovolila rozlití "cikánské" bezbřehosti. Celý koncert mne zaujal ustálenou kvalitou, jíž se Collegium úspěšně začlenilo do ostré konkurence ostatních komorních těles.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.