pátek, 16. březen 2018

Čtyři živly uštvaly tanečníky i publikum

Napsal(a) 

Falling Angels, foto Ctibor Bachratý Falling Angelsfoto: Ctibor Bachratý

Složený večer 4 Elements nazvaný podle čtyř děl významných světových choreografů moderního tance, z nichž se skládá, představil baletní soubor Národního divadla Brno v polovině března.

Úvodní choreografie Hidden Order (Skrytý řád) patřila slovenskému tanečníkovi a choreografovi Lukáši Timulákovi (choreografie i režie). Timulákovo nastudování, uváděné v původní premiéře, v sobě snoubí scénický tanec i netaneční pohyby a prvky s různorodě řešeným obrazovým pojetím barev, tvarů a světla. Všechny prostředky se vzájemně doplňují i prolínají a spolu se světelným designem vytvářejí spleť iluzí, pocitů a neotřele uchopovaného scénického prostoru jeviště historické budovy Mahenova divadla. Kdo hledá dějovou linku či výpověď, najde pouhé domněnky. Choreograf a režisér v jedné osobě nabízí vizuální prožití tance a hudby, které servíruje v kontrastech tvarů různých podob. Výkony sólistů ohromují dokonalostí (a zároveň naprostou přirozeností) jak po stránce pohybového ztvárnění, tak výrazu a „nakažlivosti“ vůči divákovi, který sedí a sleduje jeviště. I když nastudování evokuje bezpočet otázek, proč to či ono se odehrálo, smysl divadla byl naplněn a přichází první tečka - přestávka.

Hidden Order, foto Ctibor Bachratý Hidden Orderfoto: Ctibor Bachratý

Druhá část patří choreografovi Jiřímu Kyliánovi, s jehož tvorbou se brněnští diváci i tanečníci setkali již před dvěma lety (Petit Mort). Kylián hned dvěma choreografiemi - Sarabande a Falling Angels předkládá divákovi dvě odlišné zpovědi. Sarabande je s nádhernou, lahodnou hudbou Johanna Sebastiana Bacha jakousi mužskou výpovědí o zrození z ženy. Kylián ani v tomto dílku (starém 30 let) nenechává diváka opomenout, že je choreografem se širokým záběrem od výpravného klasického titulu po nejmodernější zkratku na „holé“ scéně. Jeho muži (na počátku miminka) skutečně vypadnou z matčina lůna (výpravný barokní kostým zavěšený nad jevištěm) a postupně se vyvíjejí, rostou… To vše se odehrává v brilantních tanečně-pohybových zkratkách napěchovaných minimalizovanými informacemi i s těmi nejmenšími detaily. Kyliánovo vyprávění se vzájemně umocňuje s přesnými, časovanými z tanečních zpovědí vyzařujícími informacemi. Důležitý je i sebemenší pohyb, či výraz tváře každého tanečníka. Zkratky jsou umně prolínány bez pevné chronologické linky. Divák je doslova zasazen do sametového sedadla a s napětím hltá každičkou tanečně vizuální miniudálost. Ze  „zrození“ se plynule přesouváme k protipólu - Falling Angels. Tak jako v něčem je a v něčem není diametrální rozdíl mezi mužem a ženou, tak je tomu ve druhé Kyliánově části, kterou můžeme volně přeložit jako Padlí andělé. Tanečně vizuální výpovědi žen za živého rytmického doprovodu souboru bicích nástrojů DAMA DAMA jsou další naprosto unikátní zpovědí, která ohromuje silou, rozsahem, rytmem (i rychlostí pohybů a zvuků) a samozřejmě tanečním provedením. Tanečnice „odhalují“ nejen svá nitra, ale i těla (tančí se v intimním prádle). I zde se může divák jen dívat, „nasávat“ atmosféru a sílu Kyliánovy zpovědi. Upřímně řečeno, na můj vkus bylo neustále se opakujících zvuků více, než mi bylo příjemné, na konci ze mne byl doslova uštvaný padlý anděl. Naštěstí přišla další přestávka.

Sarabande, foto Ctibor Bachratý Sarabandefoto: Ctibor Bachratý

Čtvrtý Element nabídl produkci další světové choreografické osobnosti – španělského tanečníka a choreografa Nacha Duata. Jeho Gnawa rozezněla španělské a severoafrické zvuky. V tomto případě jsou tanečníci odkázáni na svůj cit či počítání, kterými se řídí při tanečních a pohybových kreacích inspirovaných rituály Středomoří. Provázané dynamické pohybové variace, davové i lyrické scény, to vše běží před divákem naprosto kontinuálně. Navíc umocňováno kostýmy evokujícími rituální tanec.

Ze všech choreografických zpovědí je patrné, že jejich tvůrce spojuje působení v Nederlands Dans Theatre. Ačkoliv každý z choreografů nabízí vlastní originální způsob, propracování a uchopení choreografického nastudování, všichni mají společného jmenovatele. Maximální nároky na tanečně-pohybové ztvárnění tanečníků, přesnost v časování pohybů a detailní emociálně-pohybovou sílu výpovědi. Každý je originál, přesto jejich čtyři choreografie tvoří kompaktní celek, nikoli pouze spojené části.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.