středa, 26. červen 2019

Vídeňská tečka za festivalem Concentus Moraviae

Napsal(a) 

Magdalena Kožená a Collegium 1704, foto archiv MK/Jiří Sláma, C.E.M.A. Magdalena Kožená a Collegium 1704foto: archiv MK/Jiří Sláma, C.E.M.A.

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae zakončil svůj 24. ročník mimořádnou událostí – slavnostním koncertem souboru Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse se sólistkou Magdalenou Koženou v prostorách Velkého sálu vídeňského hudebního spolku Musikverein. Tato událost předznamenává další směřování festivalu – přeshraniční spolupráci s rakouskými partnery.

Sólistkou večera byla patronka festivalu Magdalena Kožená. Na programu byla uvedena díla Georga Friedricha Händela a italských barokních autorů – Leonarda Lea, Benedetta Marcella, Leonarda Vinciho. Georg Friedrich Händel byl velký dramatik a divadelník, jeho hudba je emocionální, silná a jednoznačně tak patřila k vrcholům večera – ostatně i dva přídavky po dlouhých standing ovations byly z dílny tohoto autora. Interpretace paní Kožené byla špičková, jak je tomu ostatně u této pěvkyně zvykem. Bohužel jsem byla ochuzena o plný akustický i optický prožitek jejího uměleckého výkonu, neboť orchestr byl na scéně poněkud nešťastně rozmístěn, především pro ty, kteří seděli v pravé přední straně sálu. Pan Luks pěvkyni svou postavou zastiňoval a tlumil tak plný zvuk, v hlubších rejstřících nebyla paní Kožená prakticky vůbec slyšet. Kdyby jeho dirigentsky pult stal o pul metru vpravo, nebo paní Kožená stála o metr vepředu, byl by celkový dojem zcela jiný. Collegium 1704 patří v dnešní době k žádaným ansámblům staré hudby v Evropě. V Musikverein podal slušný výkon.

Magdalena Kožená a Collegium 1704, foto archiv MK/Jiří Sláma, C.E.M.A. Magdalena Kožená a Collegium 1704foto: archiv MK/Jiří Sláma, C.E.M.A.

Festival Concentus Moraviae se za 24 let své existence stal vyhledávanou kulturní akcí, garantující interpretační kvalitu, kreativní a podnětnou dramaturgii. Neusnul na vavřínech, naopak neustále hledá a zkouší nové, posouvá hranice. Vize jeho zakladatele Davida Dittricha – nechat zaznít kvalitní hudbu v kvalitní interpretaci s využitím genia loci malých měst, kostelů a zámků, vyvézt hudbu z koncertních sálů – pomáhá zprostředkovat špičkový kulturní zážitek obyvatelům menších měst a posluchačům, kteří ať už z jakéhokoliv důvodu do koncertních sálů nechodí. Ráda bych festivalovému týmu popřála hodně sil a nápadů a především důstojné finanční zázemí do dalších let.

Lenka Nota

Skladatelka, muzikoložka, hudební publicistka a manažerka. Věnuje se propagaci soudobé hudby, její publicistická i tvůrčí činnost z většího dílu souvisí s tématy žen v umění. V roce 2017 dokončila svou první operu věnovanou největší české spisovatelce Boženě Němcové Jsem kněžna bláznů na libreto filmové dokumentaristky Olgy Sommerové. Od roku 1999 je zastupována ochranným svazem autorským OSA. V roce 1998 spoluzaložila ženskou skladatelskou skupinu HUDBABY. Skupina natočila dva kompaktní disky (HUDBABY, Čekám Tě!), které Lenka připravila také jako produkční. Jako hudební publicistka píše již od dob studií odborné články a recenze do časopisů Harmonie, Opus musicum, Hudobný život a Slovenská hudba. Jako externistka spolupracuje s ČRo Vltava, pro kterou pravidelně připravuje autorské pořady věnované soudobé hudbě a kulturnímu dění v České republice, na Slovensku a v Rakousku. O ženské skladatelské tvorbě v Čechách referovala mj. na konferencích věnovaných ženské tématice v Kasselu v Německu, ve Fiuggi v Itálii a v Kragujevaci v Srbsku. Od roku 2007 žije ve Vídni, kde působí jako korektorka ve vydavatelství Universal Edition, publicistka a skladatelka ve svobodném povolání. Pro časopis Harmonie píše od roku 1997.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.