pondělí, 29. listopad 2021

Skončila interpretační soutěž Nadace Bohuslava Martinů v oboru violoncello

Napsal(a) 

Vilém Vlček, foto NBM Vilém Vlčekfoto: NBM

Interpretační soutěž Nadace Bohuslava Martinů je určena pro české a slovenské hudebníky ve věku do 28 let (v oboru zpěv do 30 let). Letos proběhla již po dvacáté šesté. V pravidelných čtyřletých periodách se opakuje osm disciplín: klavír, housle, violoncello, zpěv, cembalo, dechy (flétna, klarinet, trubka) a komorní soubory s klavírem nebo bez klavíru. Soutěž je jednokolová a vždy probíhá během jednoho víkendu.

V pátek 26. listopadu se konal obor violoncello. Do sekretariátu dorazilo 22 přihlášek a k losování se nakonec dostavilo 13 interpretů. Každý cellista měl za úkol sestavit čtyřicetiminutový program, který musel zahrnovat jednu skladbu Bohuslava Martinů, libovolnou skladbu světového repertoáru 19. století a kompozici českého autora napsanou po roce 1950.

Během dvanáctihodinového maratonu vyslechla porota složena z předních českých interpretů – Michal Kaňka (předseda poroty), Mikael Ericsson (pedagog HAMU), Bohuslav Pavlas, Petr Nouzovský a Pavel Nikl – pestrý výběr z obsáhlé cellové literatury. Profesor Jiří Hlaváč se jako garant soutěže postaral o bezproblémový chod celého klání.

Adam Klánský, foto NBM Adam Klánskýfoto: NBM

Na laureáty čekala pěkná řádka hodnotných cen. Vedle honorovaných prvních tří ještě hlavní cena za nejlepší interpretaci skladby Bohuslava Martinů, dále Cena Nadace Život umělce pro nejúspěšnějšího účastníka soutěže, Cena Nadace Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové, Cena Přemysla Pražáka a ještě vystoupení na festivalu Dny Bohuslava Martinů nebo zařazení nahrávky z koncertu laureátů na CD.

Letošní violoncellová soutěž měla nesmírně vysokou úroveň – a porota o to složitější rozhodování. První cenu a zároveň titul absolutního vítěze získal Vilém Vlček, který v současné době studuje na hudební akademii v Basileji. Vedle Dvořákova Ronda a Sonáty pro violoncello sólo Luboše Fišera zahrál naprosto skvěle Sonátu č. 2 Bohuslava Martinů, za kterou jej porota právem ocenila zvláštní cenou. Na druhém místě se umístil Adam Klánský, student posledního ročníku Pražské konzervatoře. Adam hrál se svým bratrem Lukášem zcela ukázkově interpretačně náročnou Sonátu č. 4, op. 102/1 Ludwiga van  Beethovena, poté Sonátu pro cello a klavír Otomara Kvěcha a Variace na slovenskou lidovou píseň Bohuslava Martinů. Třetí cenu obdržela Dora Hájková, studentka HAMU v Praze, která přesvědčivě zahrála Exklamaci pro violoncello sólo Vladimíra Tichého a dále ještě s úžasným citem Tři Fantazijní kusy Roberta Schumanna a Sonátu č. 2 Bohuslava Martinů. Speciální cenu Nadace Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové si zcela právem odnesl student HAMU Jakub William Gráf.

Jakub William Gráf, foto NBM Jakub William Gráffoto: NBM

Na koncertu vítězů, který se konal v neděli 28. 11. 2021 v Sále Bohuslava Martinů v Lichtenštejnském paláci, zahrál Jakub William Gráf Kalabisovo Rondo dramatico pro sólové cello. Po něm vystoupil Adam Klánský s Beethovenovou Sonátou C dur op. 102/1 a nakonec letošní absolutní vítěz Vilém Vlček, který zahrál Sonátu č. 2 Bohuslava Martinů za skvělé klavírní spolupráce Aleny Grešlové.

Soutěž Bohuslava Martinů je unikátní projekt Nadace Bohuslava Martinů. Slouží k podpoře mladých umělců a zároveň ku prospěchu šíření skladeb a renomé tohoto českého autora. Dlouholeté trvání dokazuje její důležitost a význam. Všichni sólisté i komorní ansámbly pokračují dále v koncertování na světových pódiích. Díky odkazu Bohuslava Martinů máme my violoncellisté úžasný vklad do našeho repertoáru, který je bez jakýchkoliv pochyb srovnatelný s nejpřednějšími skladatelskými osobnostmi celého dvacátého století.

Bylo mi potěšením zasedat v letošní porotě a již nyní se těším na následující ročníky.

Michal Kaňka

Violoncellista a pedagog Michal Kaňka studoval u Mirko Škampy, Viktora Moučky a Josefa Chuchra, krátkodobě také v zahraničí u Paula Torteliera a Andrého Navarry. Během studií se zúčastnil 32 národních i mezinárodních soutěží. Nejvýznamnějšími úspěchy jsou laureátský titul v Mezinárodní soutěži P. I. Čajkovského v Moskvě 1982, 1. cena na mezinárodní soutěži Pražské jaro 1983 a vítězství na mezinárodní soutěži ARD v Mnichově 1986. Od října 2011 působí jako pedagog sólového violoncella na katedře strunných nástrojů Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze. V září 2014 byl jmenován předsedou Stálé soutěžní komise Pražského jara. V roce 2018 byl nominován do Umělecké rady Mezinárodního hudebního festivalu Pražské Jaro.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.