Pohyb z místa je nemožný

Posledním zajímavým projektem  souboru VerTeDance je představení Korekce v režii hostujícího Jiřího Havelky. Premiéra byla uvedena  v únoru v Divadle Ponec (4. 2. 2014).

Naučená bezmocnostJedná se více  o pohybový  výzkum v oblasti rovnováhy lidského těla a o zpracování tématu svobody – nesvobody. Tanečníci seřazeni do jedné řady se nemohou hnout z místa. Nohy uvízly v botách a boty jsou zakořeněné nebo spíš přišroubované  v podlaze.  Nohy se nemohou pohnout a bez nich se nikam nerozběhneme. Pohyb z místa je nemožný. A to je účelem hledání  na úrovni fyzické i psychické.  Toto vymezení umožňuje pouze limitující pohyby na pokraji spadnutí, vývratů z osy těla, úklony, předklony, záklony, otáčení a přetáčení ve spirálách, padání a pády na všechny neskutečné strany. Přitom tanečníci stojí poměrně blízko sebe, ale přesto si nemohou a chvílemi si ani nechtějí pomoci.

To vše evokuje nesčíslně situací často dramatických, které jsme jako společnost zažili nebo bychom mohli zažít znovu. Tato hrozba je stále kolem nás a blízko nás ve světě, v kterém žijeme.

KorekcePředstavení nepřímo navázalo na titul Naučená bezmocnost souboru VerTeDance a bylo první spoluprací s Jiřím Havelkou. Bylo realizováno v budově ORCO, v bývalých veřejných lázních, na podzim během festivalu Čtyři a čtyři dny v pohybu. Temný a zchátralý prostor, v kterém se představení odehrávalo, přímo vybízel k popisu vězeňských cel a  neblahých zážitků, skrytých týrání, bestiálního slovníku bachařů a věznitelů. Zmiňovaná Korekce měla být spíše kontrastem, tedy radostí ze svobody.

Posunem do divadelního prostoru v Divadle Ponec se však tvůrčímu kolektivu nepodařilo  svobodu opěvovat a možná nechtěně vytvořili  vlastně obdobný i když zcela odlišný obraz nesvobody. Příjemné je, že představení doprovází živá kapela Clarinet factory tentokrát ve složení  Petr Nýdl a Petr “ Pepino“ Valášek.

 

Sdílet článek: