úterý, 13. říjen 2015

Jana Boušková zahájila Mezinárodní harfový festival v Gödöllő

Napsal(a) 

Jana Boušková při autogramiádě (uprostřed) Jana Boušková při autogramiádě (uprostřed)

V pátek 9. října byl slavnostně zahájen 17. ročník Mezinárodního harfového festivalu v královském paláci Gödöllő poblíž maďarské Budapešti za účasti naší přední harfistky Jany Bouškové. Ta se na tento prestižní harfový svátek vrátila po několika letech, aby se v rámci letošního ročníku zhostila čestné úlohy zahájení festivalu sólovým recitálem. Vyprodaný sál Královského paláce svým vynikajícím výkonem nadchla k takřka frenetickým ovacím, které odměnila několika přídavky.

Harfový festival konaný v Gödöllő je významnou událostí harfového světa, kterou zaštiťuje profesorka Hudební akademie Franze Liszta v Budapešti, harfistka Andrea Vigh. Za dobu svého konání branami festivalu prošli snad všichni nejvýznamnější harfisté současnosti, jakými jsou Marielle Nordmann, Jana Boušková, Maria Graf, David Watkins, Suzanne Mildonian, Isabelle Moretti, Marie-Pierre Langlamet, Catrin Finch, Varvara Ivanova, Letizia Belmondo, Lavinia Meijer, Ion Ivan Roncea, Xavier de Maistre, Emmanuel Ceysson, Jakez Francois, Aneleen Lenaerts, Monika Stadler, Constance Luzzati, Edmar Castaneda, Aine Ni Dhubhghaill nebo Paul Dooley. Tato událost neobyčejných uměleckých kvalit konaná pravidelně za účasti předních světových harfových výrobců tak výrazně přispívá k prezentaci harfového oboru ve středoevropském regionu na mimořádné umělecké úrovni.

V letošním roce se vedle Jany Bouškové na festivalu představila i první harfistka Berlínské filharmonie Marie-Pierre Langlamet nebo významná japonská virtuoska Naoko Yoshino. Slavnostní zahájení však bylo pevně v rukou české reprezentantky, sólistky světového renomé a první harfistky České filharmonie, která svým brilantně provedeným recitálem složeným z děl převážně české provenience současně významně přispěla i k propagaci české hudby v zahraničí a zvláště v harfovém světě. Večer otevřela Bachova První suita původně pro loutnu následovaná dvojící harfových sonát původem českých skladatelů Růžičky a Dusíka. Druhou polovinu koncertu vyplnila virtuózní díla francouzského skladatele Tourniera a anglického harfisty Parishe Alvarse korunované provedením Fantazie Hanuše Trnečka na téma Smetanovy Vltavy.

Jana Boušková přednesla všechna tato náročná díla zpaměti s neobyčejnou technickou suverenitou, elektrizujícím nábojem a v široké výrazové a zvukové paletě od jemně oduševnělých pianissim až po majestátní razanci daleké zvukové plochosti, se kterou se v intepretaci mnohých harfistů můžeme setkat. Brilantní výkon Jany Bouškové nezaujal jen nadšené publikum, jehož neutuchající ovace umělkyně odměnila neméně zdařilými Prokofjevovým Preludiem a Godefroidovým Benátským karnevalem, ale výrazného ohlasu a pochvalného přijetí se Janě Bouškové dostalo i od přítomné odborné reprezentace harfového světa. Za všechny zmiňme uznání Marie-Pierre Langlamet, jež vládne harfové sekci Berlínské filharmonie, a která výkon české umělkyně zhodnotila slovy: "Na celém světě jen Jana Boušková dokáže zahrát tak úžasný a strhující recitál!".

A jaké dojmy si ze svého vystoupení odnesla sama Jana Boušková? „Na festival jsem se letos vrátila již po několikáté. Byla jsem poctěna i pozváním před sedmi lety k účinkování na jubilejním 10. ročníku společně pouze se čtyřmi dalšími harfistky světa. Pokaždé mám na koncerty v Maďarsku jen ty nejkrásnější vzpomínky a i mé letošní vystoupení bylo přijato tak nádherně a vřele, že jsem odjížděla naplněna štěstím a radostí. Těším se opět na další pozvání a setkání s mým maďarským fanklubem, který v teto zemi mám opravdu rozsáhlý. Je to obrovská krása pro interpreta, když hraje pro lidi, kteří harfě rozumí a dokáží vystoupení pak i profesně ocenit,“ uzavírá Jana Boušková. Sestřih recitálu můžete zhlédnout zde.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.