pondělí, 27. duben 2020

Hrajeme do oken: Živé koncerty uprostřed osamělých vnitrobloků

Napsal(a) 

 , foto Puf creatif foto: Puf creatif

Když nemůžete chodit za hudbou, přijde hudba k vám. Přesně to je ústřední myšlenka nově vzniklého projektu Hrajeme do oken, který během koronakrize rozdává hudební prožitky primárně tam, kde je jich nejvíce potřeba: v nemocnicích, domovech pro seniory, ale i na náhodně vybraných pražských dvorech, prostranstvích a vnitroblocích. Účastní se ho i špičky českého klasického nebe jako Belfiato Quintet nebo Amadeus String Trio, ale i formace alternativnějšího rázu jako kapela Zrní či hudebnice a performerka Katarzia.

Nápad vznikl přibližně před měsícem a půl ve spojení s týmem z Vážného zájmu“, vypráví Lukáš Otevřel, jeden z iniciátorů celého projektu a spoluzakladatel Vážného zájmu. „Řekli jsme si, že je správný čas potěšit seniory a lidi, kteří nemohou ven. V návaznosti na to jsme ve spolupráci s pražským magistrátem začali distribuovat potraviny, léky a roušky, a nakonec se rozhodli do celé věci zapojit i hudební vystoupení.“ Veškerá organizace probíhá za přísných hygienických podmínek s respektem pravidel společenského distancování.

 , foto Puf creatif foto: Puf creatif

Celý projekt má potom ještě jednu dimenzi: cílem je taktéž pomoci hudebníkům, kteří se ze dne na den ocitli bez příjmů. V čele s hudebním kurátorem a bývalým programovým ředitelem Radia 1 Pierrem Urbanem začali organizátoři postupně oslovovat umělce z řad nejen klasické hudby, ale i jazzu a alternativy. Hlavní důraz je kladen na kvalitní dramaturgii složenou z kompozic, jež by mohly co nejvíce potěšit právě posluchače z primární cílové skupiny. Koncerty z vybraných lokalit jsou taktéž streamovány pomocí sociálních sítí.

 

Myslím, že Vážný zájem ukázal sílu klasiky - jednak je to naprosto harmonizující zážitek a jsem přesvědčen, že dnes nenajdeme lepší žánr napříč generacemi,“ říká Lukáš Otevřel na otázku, jaký význam pro něj má klasická hudba v kontextu současného světa. „V živém podání se ukazuje alespoň pro mě ta genialita skladeb, které přežily několik staletí na výsluní zájmu. Zajímalo by mě, jak obstojí dnešní hudba v podobném časovém výhledu. Málokdy už se dokážeme zasoustředit a dát tomu to, co potřebuje, abychom si jí naplno užili. V tom je jediné úskalí dnešní zrychlené doby, kdy naživo je to vlastně vzácné a jako background je jí škoda. Ve vnitrobloku včetně těch ozvěn to má za mě ještě úplně jiný nádech,“ dodává Otevřel.

Umělci se mohou registrovat na webu (hrajemedooken.cz), případně napsat na e-mail Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Samotné fungování projektu potom můžete podpořit na platformě Donio, program nadcházejících koncertů najdete na GoOutu.

Alexandra Střelcová

Po studiích managementu kultury na londýnské Goldsmiths College pracovala v agentuře Askonas Holt, podílela se na PR a komunikaci projektu El Sistema Greece, spolupracovala mj. také s Institutem Bohuslava Martinů, souborem Collegium Marianum nebo Českým centrem v Londýně.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.