pondělí, 6. červenec 2009

Subtone – Echolot

Napsal(a) 

Subtone – Echolot Subtone – Echolot

Magnus Schriefl – trubka, křídlovka, Malte Dürrschnabel – alt a sopránsaxofon, Florian Höfner – piano, Benjamin Hiesinger – kontrabas, Peter Gall – bicí. Nahráno: Realistic Sound Studio, Mnichov, 2008. Vydáno: 2009. TT: 65:46. 1 CD Skip Records SKP 9084-2 (distribuce PJ Music).

Mladé berlínské kvinteto Subtone se v našich krajích zviditelnilo během druhého ročníku Bohemia Jazz Festu v roce 2007. Kapela se tehdy vrátila z prestižního festivalu Jazz Baltica, kde představila své první CD High Tide .

Především je třeba připomenout, že už debut High Tide byl zralým opusem seskupení, které má i přes neustálené formování své estetiky na rozdíl od mnohých kapel v regionu jasnou vizi vlastní existence. Projev vycházející z platformy tradice moderního straightahead jazzu je snad možné zvukově a výrazově přirovnat k druhému kvintetu Milese Davise. Navzdory nízkému věku členů zní Subtone skutečně homogenně, což bylo i jednou z deviz při podepsání kontraktu s renomovaným německým vydavatelstvím Skip Records.

Jestliže na své první nahrávce Subtone usilovali zmiňovanou davisovskou koncepci uzamknout co nejpevněji, na snímku Echolot ji v rámci mladických možností uvolňují. Formotvorným principem zůstává amalgám dvojice melodických hlasů nad příležitostným groovem rytmické pulsace. Členům kapely se do studia podařilo přenést vzájemné podněcování, charakteristické pro jejich klubová vystoupení (což můžu potvrdit jako účastník koncertu v berlínském klubu A-Trane).

Rytmické vzorce kontrabasisty Benjamina Hiesingera a bubeníka Petra Galla překvapují flexibilním experimentováním a proměnlivostí meter, přičemž jejich použití většinou funkčně podepírá sólisty. Jednotlivé melodické hlasy překvapují svébytností, v jejímž rámci můžeme Subtone považovat za pozoruhodné kontrapunktiky, takřka „komorní bigband“ s rovnocennými sekcemi. Je vzrušující sledovat pohrávání trumpetisty Magnuse Schriefla s modálním základem orientálního nápěvu úvodní Eight Kings . Kontrapunktické úseky přerušované šílenými unisony různorodých nástrojových kombinací dokazují, že s „mrtvolností“ současného jazzu to nebude tak zlé. Autorem nádherného tématu je pianista Florian Höfner , komponování si však členové formace rozdělují. V panoramatickém prostoru baladické Echolot zaujme vynalézavý sopránsaxofon Malte Dürrschnabela , který mimochodem na posledním ročníku soutěže Tremplin Jazz d‘Avignon získal ocenění nejlepšího instrumentalisty.

Echolot je odborným výrazem pro ozvěnový akustický hloubkoměr. Subtone svým druhým albem proměřili a označili špičkovou úroveň mladých evropských jazzmanů. Sledovat další cesty tohoto seskupení bude nesmírně vzrušující!

Body: 4 z 6

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.