E.S.T. (Esbjörn Svensson Trio) – Live in Hamburg

Esbjörn Svensson – piano, Dan Berglund – kontrabas, Magnus Öström – bicí. Nahráno: live, 22. 11. 2006, Laeiszhalle, Hamburg. Vydáno: 2007. TT: 114:05. 2 CD ACT Music 6002-2 (distribuce 2HP Production).

Švédské emisary progresivního jazzu pod velením pianisty Esbjörna Svenssona mohou v posledních letech těšit nevídané ohlasy na studiové, ale i koncertní počiny. Aktuální novinka přináší koncertní záznam světového turné k albu Tuesday Wonderland z listopadu 2006 v německém Hamburku. Navzdory tomu, že kapela se v plné formě představila na stovce koncertů v dvaceti zemích, těžko se lze ubránit dojmu, že cílovou skupinou bude především fanouškovská základna.

E.S.T. jsou působivou atrakcí, která dokáže pohltit i nepřipraveného posluchače. Rovněž úžasná musela být koncertní atmosféra, což dokazuje vícero (na někoho možná narcisticky působících) několik minut trvajících aplausů. Nejen při nich se však „domácí posluchač“ přistihne při nutkání překliknout na další track. Nakonec patnácti až osmnáctiminutové verze takřka jakkoli vydařených kousků zavánějí určitým uměleckým „sebeuspokojováním“. Bebopové časy, ve kterých se sólo pod desítkou chorusů považovalo za nezávazné intermezzo, dávno pominuly. Nemluvě o tom, že někdejší all-stars bandy disponovaly z dnešního hlediska věhlasným seskupením stylotvorných osobností. Atmosféra v centru koncertního dění dopuje některá „hluchá místa“ dvouhodinových sonických experimentů E.S.T. Na hamburském koncertě je podobných úseků několik, a proto je nesmírná škoda absence soudnosti producenta, který by surový materiál sestříhal na efektní a působivý hodinový záznam. Pro věrnější fanoušky by nebyl problém investovat do bonusové edice s kompletním materiálem, případně v současnosti oblíbeného „sdruženého“ formátu CD + DVD, na kterém dokáže obrazová forma pohltit nejen posluchače-diváka, ale i méně působivý obsah.

Leader Esbjörn Svensson však sám sobě dopřeje dostatek prostoru nejen na rozpřádání svých pověstných hypnotických klavírních témat, ale především na sonicky bohaté experimentátorství. Po tematické části vícera skladeb přichází na řadu abstraktní malování syntetickými zvuky, které se za pomoci rozmanitých efektových krabiček snaží vyloudit ze svého nástroje (případně Dan Berglund z kontrabasu).

Ze zmiňovaného studiového alba odezní sedm především baladických skladeb – nádherně prostoduchý ostinátní motiv preparovaného piana v meditativní Sipping On The Solid Ground , zasněná balada The Goldhearted Miner , anebo oproti nahrávce méně výrazná Where We Used To Live . Vrcholem je ukázková komunikace a interakce kontrastních principů tanečních groovů, strojově lámané pulsace bicích a mainstreamové tradice (působivý Goldwrap ).

Trojice nápaditých severských instrumentalistů objevila kdysi před lety vzrušující planetu, přitažlivou jak pro jazzového fanouška, tak pro vyznavače rockových či tanečních proudů. Těžko říct, zda se jí ještě někdy podaří překročit vlastní stín a nezamotat se přitom do zvukově pestrých, ale přece jen recyklovaných forem.

Body: 3 z 6

Sdílet článek: