
Miloš Bittner
Tristan, Isolda, Simon Rattle a Václav Vonášek v Berlíně
5. duben 2016I fagotista Václav Vonášek patřil při provedení Wagnerovy opery Tristan a Isolda v sále Philharmonie v Berlíně k ozdobám večera, ve kterém Simon Rattle navázal na provedení této opery na Velikonočním festivalu v Baden-Badenu a spolu se stále ještě svými Berlínskými filharmoniky sám zinscenoval večer, ve kterém absence klasického režiséra nevadila. Koncertní provedení vždy umožňuje vnímat drama tak, jak jej vykreslil Wagner a nikoliv tak, jak jej pochopil či nepochopil režisér a scénograf.
Březnové dění v Bavorské státní opeře v Mnichově bylo ve znamení premiéry Maškarního plesu. Sešel se zde interpretační tým, od kterého se očekávala nejvyšší kvalita. Ta byla beze zbytku potvrzena a není možné vyslovit nejmenší pochybnost o tom, zda se tu Giuseppe Verdi dočkal dokonalého provedení díla. To je sice v jakémsi stínu za „slavnějšími kusy“, jakými jsou La Traviata, Rigoletto či
Plzeňský Čarostřelec je pěkný, chybí mu však spád
25. leden 2016V sobotu 23. ledna se na Nové scéně opery Divadla J. K. Tyla v Plzni odehrála premiéra romantické opery Čarostřelec. Weberovo dílo se běžně hraje bez pauzy a v případě kvalitní režie je tím zajištěn nevídaný spád díla, který nedá divákovi prostor k tomu, aby vypadl z napětí a příběhu. Švýcarský režisér a scénograf Dominik Neuner si toto neuvědomuje. Kromě zbytečné přestávky po druhém jednání nabídl i
Světla a stíny nové Aidy v Liberci
19. prosinec 2015V Liberci pracují lidé, kteří jsou již na první pohled zapálení pro svou práci, a zdá se, že se jim vytvořená tvůrčí atmosféra, která sahá od krásně vánočně vyzdobeného divadla přes evidentně dobrou náladu všech zúčastněných na pódiu až po pozitivní energii proudící z orchestru řízeného Martinem Doubravským, daří přenášet i na sympatické a vděčné publikum. Dirigent nyní svou Aidu, kterou jsem s ním v Liberci slyšel již před dvanácti lety, posunul do zcela jiných sfér. Je hezké vidět umělecký
Mistři pěvci norimberští s Barenboimem v Berlíně
19. říjen 2015Daniel Barenboim má Berlín u nohou, je pyšný na sebe i na hudební produkce, které zde v obrovském objemu provozuje. Málokdy se vidí, aby se dirigent děkoval publiku po každém odehraném jednání, lépe řečeno, vídám to jen u Barenboima. Má na to právo. Málokterý dirigent na konci představení bere na pódium celý orchestr a dává tím jasně najevo, kdo se podílí na jeho úspěchu. Ve Státní opeře Unter den
Miloš Formáček se v divadle v Ústí nad Labem pustil do náročného úkolu. Nespokojenost i spokojenost se tak u mě střídaly v rychlém sledu. Dirigent si nedal mnoho práce s výběrem pěvců, hudebně se však na místní poměry zadařilo a premiéra Lovců perel, kterou Georges Bizet zkomponoval ve čtyřiadvaceti letech, dopadla díky jeho taktovce dobře. Výrazově zachytil exotický námět, pracoval s tempem i dynamikou, nechyběl dramatický účinek. Příjemně jsem byl překvapen, i co se jednotlivých nástrojů týká. Hůře se uvedl sbor pod vedením Milana Kaňáka, je s podivem, co zejména v první polovině večera předvedly tenorové hlasy.
Wolfgang Amadeus Mozart nám Kouzelnou flétnou věnoval dílo, které je náročné a jednoduché zároveň. Svůj úhel pohledu na tuto překrásnou operu plnou hlubokých myšlenek a nekonečně krásné hudby nám v Liberci premiérově předložil režisér Luděk Golat a mně jím udělal radost, o kterou je vhodné se podělit. K několika dílčím okamžikům, odehrávajícím se na scéně, bych snad výhrady měl, scény, přinášející v průběhu děje výborné nápady a chytrý nepodbízivý humor však drtivou většinou převažovaly a já jsem se jednoduše příjemně bavil. Tříhodinový večer utekl rychlostí nevídanou. Napomohly tomu i velmi pěkně provedené kostýmy Heleny Anýžové a přehledná a pro Golatovy myšlenky vhodně provedená scéna Jaroslava Maliny
Kdo zavítá na každoročně pořádaný letní operní festival do Mnichova, těžko může být zklamán. Orchestr Bavorské státní opery nejeví známky jakýchkoliv slabin v jakémkoliv repertoáru a očekávání jsou rok co rok veliká. Rok co rok jsou též splněná a mohou-li se opřít o událost, jakou bylo poslední životní vystoupení Waltraud Meier v roli Isoldy, težko se smiřujeme se skutečností, že poslední skutečně bylo. Úspěch to byl obrovský, ohlas u publika ještě mimořádnější. Výkon plný herecké inteligence a vokální perfekce gradoval až do závěrečného
Renesanční Rigoletto v Ústí nad Labem
17. březen 2015Není potřeba déle rozebírat fakta o regionalitě a finančních možnostech našich menších divadel. Uvědomujeme si ji všichni. V Ústí nad Labem jsou sice možnosti a poměry dané, srovnávat úroveň je však nutno napřímo bez jakékoliv sklonu k omlouvání a toleranci. Opačný pohled na věc by krátkozrace vedl k snižování kvality. To si divák nepřeje. Do neupřímného plácání po ramenou se nepouštějme.
Německá opera v Berlíně v koprodukci s operou v Oslu koncem ledna uvedla premiéru Šostakovičovy opery Lady Macbeth Mcenského újezdu. Režisérem inscenace je Nor Ole Anders Tandberg a hned na začátek je nutno říci, že mě jeho pojetí příliš neoslovilo. Vedle propracované detailní práce na vykreslení charakteru hlavních postav a několika zajímavých nápadů, které zvýrazňují účinek celého díla, naservíroval očím diváků řadu momentů balancujících na hraně nevkusu a trapnosti. Scéna brutálního obtěžování a znásilnění Aksiny...