Ivan Žáček

Ivan Žáček

Vystudoval hudební vědu na Karlově Universitě, věnuje se hudební a operní kritice, a divadlu vůbec. Je členem různých divadelních porot, byl dramaturgem Státní opery, sedm biblických let sloužil v Radě Národního divadla. Jako filmolog se v Národním filmovém archívu zabýval výzkumem vztahu hudby a filmu, z té doby pochází řada felliniovských studií, překladů filmologických a muzikologických textů. Působil jako režisér a autor českých dialogů či překladatel, je za ním více než jedna stovka filmů. Dnes dělí svůj čas mezi divadlo a hudbu. Kromě Harmonie píše do Divadelních novin, Hudebních rozhledů, i do časopisu Svět a divadlo. Svými texty však zamořil i Týden, Kritickou přílohu RR, Lidové noviny, MF frontu dnes, Reflex. Překládá divadelní hry, odborné studie i knihy (Harold C. Schonberg, Životy velkých skladatelů).

Orfeus naší doby

24. červenec 2012
Orfeus naší doby

Bájný pěvec Orfeus stál před úkolem obměkčit bohy. Jak dokázal vyvolat jejich slitovnost? Ne, neobávejte se, nechci psát žádný apokryf, chci se tu jen zamyslit nad tím, k čemu dávná...

Vídeňská filharmonie a Mozart. K velkým okamžikům letošního Pražského jara patří, že jsme toto dlouhou historií kultivované umělecké spojení mohli zažít i v Praze. Vídenští filharmonici hráli 15. 5. ve Smetanově síni trojici vrcholných symfonií. Tyto tři symfonie, Es dur, g moll a C dur...

Pražské jaro 2012 - konfrontace z Pardubic

30. červenec 2012

Komorní filharmonie Pardubice s Markem Ivanovićem se zapsala 28. 5. do análů letošního ročníku Pražského jara výrazným písmem, v neposlední řadě i díky pestré dramaturgii koncertu. Dvě soudobá orchestrální díla, novinky českých skladatelů, mezi nimiž se klene generační oblouk...

Kadiš znamená v hebrejštině modlitbu za mrtvé, ke zvyklostem ritu ovšem odedávna patřilo, že explicitně zmínit slovo smrt nebylo považováno za košer. V tomto smyslu nebyl košer ani původní text Leonarda Bernsteina, který autor připojil ke své 3. symfonii, komponované v letech 1961–1963...

Program, se kterým se Smetanovo trio představilo na Pražském jaru, byl ukotven v komorní hudbě Johannesa Brahmse. V historickém prostoru Anežského kláštera zazněly jeho dvě klavírní tria, č. 1 H dur op. 8 a č. 2 C dur op. 87. Kontrastní střed pak představovala kratší kompozice...

Jitka Hosprová, Kateřina Englichová - Chanson dans la nuit

Dvě okouzlující dámy usednou ke svým nástrojům, obemknou je něžně svými dlouhými prsty a celý večer hrají nastávajícím maminkám hudbu, jež je pečlivě vybrána, aby ladila tiché atmosféře večera a nadcházející noci...

Brahms, Schubert, Hindemith - Works for Viola and Piano

Těžko říci, proč takový skvost ležel v archivech firmy Genuin po dlouhých deset let. Ale nahrávacímu průmyslu doba opravdu nepřeje a toto profilové cd, při všech jeho nemalých kvalitách, to jistě nebude mít na stále...

Vilém Veverka - Telemann, Britten

24. duben 2013
Vilém Veverka - Telemann, Britten

Přední český hobojista mladé generace Vilém Veverka si vybral pro své profilové CD, na kterém se poprvé představuje jako sólový instrumentalista, dva cykly, po zákonu kontrastu, autorů, jež od sebe dělí...

Goerne a Aimard v přísném stylu

2. červenec 2013
Goerne a Aimard v přísném stylu

S napětím očekávaný liederabend 27. 5. v podání velmistra tohoto oboru, německého barytonisty Matthiase Goerneho a jeho francouzského kolegy Pierra-Laurenta Aimarda, se stal večerem...

Koncert dvou kontrastních polovin

2. červenec 2013
Koncert dvou kontrastních polovin

Kdyby se Orchestre philharmonique de Radio France pod taktovkou Petera Oundjiana rozhodl 14. 5. celý večer dávat jen díla Kryštofa Mařatky, měl bych velmi ztíženou roli, kdybych chtěl hodnotit...

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.