
Ivan Žáček
Vystudoval hudební vědu na Karlově Universitě, věnuje se hudební a operní kritice, a divadlu vůbec. Je členem různých divadelních porot, byl dramaturgem Státní opery, sedm biblických let sloužil v Radě Národního divadla. Jako filmolog se v Národním filmovém archívu zabýval výzkumem vztahu hudby a filmu, z té doby pochází řada felliniovských studií, překladů filmologických a muzikologických textů. Působil jako režisér a autor českých dialogů či překladatel, je za ním více než jedna stovka filmů. Dnes dělí svůj čas mezi divadlo a hudbu. Kromě Harmonie píše do Divadelních novin, Hudebních rozhledů, i do časopisu Svět a divadlo. Svými texty však zamořil i Týden, Kritickou přílohu RR, Lidové noviny, MF frontu dnes, Reflex. Překládá divadelní hry, odborné studie i knihy (Harold C. Schonberg, Životy velkých skladatelů).
Ferhan a Ferzan Önder jsou už dlouhou řadu let vyhledávanými protagonistkami evropských koncertních pódií. Jejich klavírní repertoár obsahuje vedle transkripční literatury i pestrou řadu původních kompozic pro čtyři ruce, sahající od Mozarta až po díla Poulenkova, Bartókova, Stravinského či Lutoslawského. Zvláště díla klasiků dvacátého století jsou na německé a rakouské scéně, kde mají dvojčata své zázemí, vesměs vysoce oceňována. Skoro jsem v pokušení si zalamentovat: K čertu s Rokem české hudby, který tak trochu vnutil oběma...
Velmi hezký večer připravily návštěvníkům Maškarního sálu dvě špičkové instrumentalistky, česká harfistka Jana Boušková a jihokorejská flétnistka Jae-A Yoo. Nástrojová kombinace flétna a harfa má svou literaturu, docela početnou, přesto byl předvedený výběr značně osobitý a nešel po těch největších repertoárových pilířích. Možná byla trochu škoda, že v dramaturgii zcela převládaly sólové skladby nad duy – tato apartní zvuková kombinace by si jistě zasloužila být bohatěji dokumentována. Na úvod Sonáta pro flétnu sólo Carla Philippa...
Bach goes Samba and Tango, aneb „Bach v teniskách či s baskytarou“
20. srpen 2014Projekt fúze barokní hudby, jazzu a latinskoamerické hudby by mohl být docela zajímavým, byť ne novým nápadem. Na tomto poli zkoušelo své síly už mnoho hudebníků, ať přicházeli ze světa klasické hudby či jazzu. Ale nepochybně se dá stále přicházet s něčím novým, téma fúze se zdaleka nevyčerpalo. Dokonce bych řekl, že na svůj zásadní příspěvek teprve čeká. Barokní hudba v sobě obsahuje řadu rysů, které ji spojují s jazzem. Třeba duch kolektivní improvizace, umožňující tvořivě obměňovat, cifrovat, varírovat melodii nad pevným...
Letos již patnáctý benefiční koncert se uskutečnil 22. listopadu v kostele sv. Šimona a Judy na Starém Městě v Praze. Byl zorganizován advokátní kanceláří Kocián, Šolc a Balaštík ve prospěch Výboru dobré vůle – Nadace Olgy Havlové. Na programu byla česká...
V Národním divadle vystoupila 2. května původem litevská sopranistka Violeta Urmana, která v posledních letech pronikla na největší světové operní scény a působí zde pravidelně jako jedna ze současných nejuznávanějších pěvkyň svého oboru. Jejím původním...
Komorní večer 28. května v Rudolfinu byl věnován osobnosti André Previna, amerického klavíristy, dirigenta, aranžéra a skladatele světového renomé. Nesmírně všetranný umělec židovského původu, letos jednaosmdesátiletý (pokud je 1929 správný rok jeho...
České hudební kritice je někdy předhazováno, že jí není nic dost dobré. Jsem tedy rád, že v životě českého kritika nastal den, kdy může jen a jen chválit. Garrick Ohlsson patří mezi největší chopinovské interprety poslední třetiny 20. a začátku 21. století.