Martin Jemelka

Martin Jemelka

Profesí historik hospodářských a sociálních dějin, studoval historii na Ostravské univerzitě v Ostravě (1997–2006) a v současnosti je odborným pracovníkem Masarykova ústavu a Archivu Akademie věd České republiky. Dlouhodobé studijní pobyty v Jeně a Vídni byly věnovány výzkumu dějin koncernové společnosti Baťa, a. s., Zlín, mezi historiky je však znám především pro své dlouhodobé výzkumy českého, zvláště ostravského dělnictva a dělnických kolonií. Jedna polovina jeho srdce patří historii 19. a 20. století, druhá hudbě a hudební publicistice, v níž spojuje náklonnost k historii s posedlostí fanouška staré hudby, významných osobností taktovky a starých i nejnovějších nahrávek díla Antonína Dvořáka. Za českou operou, Dvořákovou hudbou a soubory staré hudby pravidelně vyjíždí do zahraničí. V letech 2003–2015 vynechal ve Vídni a Štýrském Hradci jen nemnoho koncertů Nikolause Harnoncourta, jehož je hlubokým obdivovatelem. Od roku 2008 spolupracuje s Českým rozhlasem Vltava při tvorbě hudebních pořadů.

Dvořákovské dovětky za Rokem české hudby: Alfred a Armida

K pozdním plodům Roku české hudby 2014, které spatřily světlo světa paralelně v lednu 2015, patří dva živé snímky zcela, nebo spíše neznámých Dvořákových operních děl AlfredArmida, rámujících Dvořákovo hudebně-dramatické dílo z let 1870–1903. Dvořákova první, na německé libreto Körnerovo psaná tříaktová opera Alfred B. 16 (1870) a poslední čtyřaktová opera na Vrchlického text Armida op. 115

Rozum a cit: Yo-Yo Ma a Česká filharmonie s Jiřím Bělohlávkem zahájili Dvořákovu Prahu

V pondělí 7. 9. 2015, v předvečer 174. výročí narození Antonína Dvořáka, započal slavnostním koncertem ve Dvořákově síni pražského Rudolfina již XV. ročník mezinárodního hudebního festivalu Dvořáka Praha. Dvořákovo dílo vynesl do svého štítu a již několik let se mu věnuje nejen interpretačně přitažlivými koncerty s nejznámějšími autorovými díly na programu, ale i speciálními projekty (loňská obnovená premiéra

Ideální Schumann pro houslovou (anti)star Isabelle Faust

V letech 2003–2004 vyprodukovala francouzská společnost Harmonia mundi s tehdy ještě stále začínajícími umělci Isabelle Faust (housle, Stradivarius La Belle au bois dormant, 1704), Alexanderem Melnikovem (klavír, Jean-Baptiste Streicher, 1847) a Jeanem-Guihenem Queyrasem (violoncello, Gioffredo Cappa, 1696) dvojici CD s Dvořákovým houslovým a violoncellovým koncertem, doplněnými Dvořákovými

Smetanovy Smyčcové kvartety v podání Pavel Haas Quartet: Hudba, která nedá vydechnout

Nové snímky Kvarteta Pavla Haase patří v českém, a snad ještě více v anglosaském kulturním prostředí k ostře sledovaným událostem sezony. Zvláště pak, když ty předešlé snímky jsou většinou ověnčeny celou řadou cen nahrávacího průmyslu, jako tomu bylo v případě zatím posledních dvou alb se smyčcovými kvartety Antonína Dvořáka a Smyčcovým kvartetem d moll Smrt a dívkaSmyčcovým kvintetem C dur Franze Schuberta. Zaslouženou pozornost na sebe za vydatné mediální podpory aktuálně strhává i zatím poslední projekt věnovaný oběma

Zemlinského kvarteto: Souborná nahrávka smyčcových kvartetů Antonína Dvořáka

Většina mediální pozornosti byla v roce České hudby 2014 v souvislosti s novými nahrávkami českého kánonu artificiální hudby 19. a 20. století věnována nové souborné nahrávce Dvořákových symfonií a koncertů s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem (Decca 2012–2014). Byla to mediální pozornost tak soustředěná, že upozadila nejen (doufejme, že zatím nedokončený) projekt Dvořákových symfonií s tímtéž orchestrem a jeho bývalým uměleckým šéfem Zdeňkem Mácalem (Octavia Records), ale i další zajímavé nahrávací počiny, mezi nimiž zatím

Ostravské fjordy, luhy a háje

23. únor 2015
Ostravské fjordy, luhy a háje

I arcikonzervativní dramaturgické spojení krátké úvodní orchestrální skladby a následujícího sólového koncertu se symfonií ve druhé polovině večera může mít hlubší estetickou a hudebně-historickou logiku, jak se mohli přesvědčit posluchači dvojice únorových abonentních koncertů Janáčkovy filharmonie Ostrava (JFO) s jejím uměleckým šéfem Heiko-Mathiasem Försterem (recenzuji reprízu 20. 2. 2015). První polovina večera patřila Jeanu Sibeliovi a jeho legendární Finlandii op. 26 a Houslovému koncertu d-moll op. 47, druhá část koncertu Dvořákově Šesté symfonii D-dur op. 60, B. 112, tedy skladbám vzniklým během jedné lidské generace

Revitalizace Alfreda

26. září 2014
Revitalizace Alfreda

Zdá se, že se v uvádění rané tvorby Antonína Dvořáka začíná v duchu dramaturgické premisy uvádět méně známá, či dokonce neznámá díla známých skladatelů blýskat na lepší časy, a to nejen díky festivalu Dvořákova Praha a Roku české hudby 2014, ale díky zvídavým a vynalézavým zahraničním dramaturgům a pořadatelům. A zdá se, že když už nelze v souvislosti s upozaďovanou skladatelovou operní tvorbou, zatíženou mnoha hodnotovými stereotypy domácího původu, hovořit o rehabilitaci, pak alespoň o její revitalizaci. Po objevné...

Jan Martiník - Doma jsem v autě na cestách

V ostravské kavárně, v níž jsme se na přelomu srpna a září hned dvakrát setkali, jej znal kdekdo – personál, náhodně procházející zaměstnanci ČT i štamgasti.

Antonín Dvořák - Stabat Mater op. 58

27. duben 2010
Antonín Dvořák - Stabat Mater op. 58

Dvořákovo Stabat Mater je projevem autorovy upřímné zbožnosti a dokladem schopnosti hovořit aktuálním jazykem za použití tradičního hudebního vokabuláře. Není divu, že je Dvořákovým nejnahrávanějším...

Beethovenův Bůh-Člověk

16. červenec 2010

Třetí ze čtveřice abonentních koncertů souboru dobových nástrojů Concentus Musicus Wien (CMW) ve Velkém sále vídeňského Spolku hudby patřil o víkendu 13. a 14. 3. dvěma, nejen u nás nepříliš často uváděným Beethovenovým dílům, Kantátě na smrt císaře...

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.