
Markéta Vejvodová
Působí od roku 2004 jako redaktorka Českého rozhlasu, v letech 2005–2009 působila jako redaktorka hudební redakce stanice Vltava. Připravovala hudebně publicistické pořady Telefonotéka, Euphonia, Slovo o hudbě, Studio M a další. Vystudovala hru na klavír na Pražské konzervatoři ve třídě Ilji Hurníka a HAMU v Praze pod vedením Jana Panenky a Petera Toperczera. V roce 1991 získala stipendium k ročnímu studijnímu pobytu v Paříži u předního francouzského klavíristy a pedagoga Dominiqua Merleta. Vedle sólových klavírních recitálů spolupracovala s L. Svárovským, J. Sukem, G. Demeterovou, I. Ženatým, P. Fischerem, aj. Nahrávala nebo koncertně vystoupila rovněž se SOČRem, Sukovým komorním orchestrem, aj. Doma se představila na festivalu Pražské jaro (1989), na Velikonočním festivalu Josefa Suka (1993), na Mladém pódiu (1994) a na festivalu Mladá Praha (1996). Působí zároveň v oblasti pořadatelství a organizace hudebních projektů. V letech 2008–2013 byla za Český rozhlas porotkyní rozhlasové hudební soutěže EBU New Talent. V České filharmonii v letech 2009–2013 vedla edukativní programy, v letech 2015–2017 byla ředitelkou Česko-francouzské akademie Telč, v současnosti působí jako redaktorka na stanici Český rozhlas Region. Od roku 2019 spolupracuje s Moravskou filharmonií Olomouc, kde dramaturgicky i koncepčně připravuje koncertní cyklus pro nastávající rodiče.
Markéta Vejvodová k reakci Václava Lukse na její recenzi koncertu Collegia 1704
6. prosinec 2022Portál Harmonie 17. listopadu umožnil prostor k vyjádření názoru dirigenta Václava Lukse na recenzi, kterou Markéta Vejvodová vypracovala na jeho koncert se souborem Collegium 1704 dne 11. listopadu v pražském Rudolfinu. Autorka využívá možnosti k tomu, aby některé body uvedla na pravou míru a k dané věci se vyjádřila.
Collegium 1704 a jeho duchovní rozjímání
14. listopad 2022V pátek 11. listopadu v pražském Rudolfinu proběhl druhý koncert abonentní řady souboru Collegium 1704. Dramaturgie byla tentokrát zaměřena na dvě duchovní veledíla – Dixit Dominus HWV 232 G. F. Händela a mše Missa Omnium Sanctorum J. D. Zelenky. Za řízení Václava Lukse spolupracoval sbor Collegium Vocale 1704 a sólisté Tereza Zimková, Pavla Radostová, Helena Hozová (soprán), Kamila Mazalová, Aneta Petrasová (alt), Ondřej Holub (tenor), Tadeáš Hoza a Tomáš Šelc (bas).
Ensemble Inégal rozezněl dokonalost Händelovy hudby
3. říjen 2022V sobotu 1. října se rozezněl další z koncertů 16. ročníku Abonentního cyklu Ensemble Inégal 2022, který se už tradičně koná v kostele Panny Marie pod řetězem v Praze. Ensemble Inégal provedl výběr tří anthemů cyklu Chandos Anthems G F. Händela. Při současných změnách ve struktuře i ústavním uspořádání Suverénního řádu Maltézských rytířů je na místě otázka, jestli sobotní koncert v tomto řádovém kostele nebyl bohužel jedním z posledních.
Svatá Maria, oroduj za nás: Ensemble Inégal zahájil nejistou sezonu hudební modlitbou
12. říjen 2020Ensemble Inégal měl v pátek 9. října zahájit svou letošní koncertní sezonu úctyhodným projektem – uvedením Mariánských nešpor Claudia Monteverdiho. Díky schopnosti promptně reagovat na vládní nařízení nakonec publikum v kostele Panny Marie pod řetězem v Praze vyslechlo skvělý náhradní program z instrumentálních děl Monteverdiho současníků. Z Mariánských nešpor zazněly pouze tři vybrané části, a to ve vynikajícím provedení pěvců Gabriely Eibenové, Pavly Radostové, Hasana El Dunii, Jakuba Kubína a Jana Mikušky.
Netradiční SOČR v předvánočním čase
19. prosinec 2019V pondělí 16. prosince proběhl již čtvrtý abonentní večer SOČRu, který měl tentokrát další rozměr. Byl součástí festivalu Dny Bohuslava Martinů 2019 a přinesl tak v předvánočním čase netradiční dramaturgii. Pod taktovkou šéfdirigenta Alexandera Liebreicha zazněla v první polovině večera Sinfonia “Al Santo Sepolcro” RV 169 Antonia Vivaldiho a Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány H 271 Bohuslava Martinů. Klavírního partu se zhostil Martin Kasík a k tympánům zasedl Tibor Adamský. Koncert zakončila Symfonie č. 3 a moll „Skotská“, op. 56 Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.
Měkkost a elegance. SOČR vstupuje do nové éry jako dokonale vyladěné těleso
27. listopad 2019V pondělí 25. listopadu proběhl další abonentní večer SOČRu, tentokrát pod taktovkou hlavního hostujícího dirigenta Marka Šedivého. V programu zaměřeném na výročí 100 let Elgarova violoncellového koncertu se představil maďarský violoncellista István Várdai. Dílo zaznělo společně s Five Variants of Dives and Lazarus britského skladatele R. V. Williamse, symfonickou básní Sny, op. 6 Sergeje Prokofjeva a fantazijní symfonií Le Poème de l’extase, op. 54 Alexandra Skrjabina.
Ovládaný temperament Mahana Esfahaniho
13. listopad 2019Závěrečný koncert letošní donátorské řady PKF—LOBKOWICZ abonmá nabídl zajímavou konfrontaci hudby rodinného klanu Bachů s díly 20. století. V roli sólisty se představil vynikající britský cembalista Maham Esfahani. V Lobkowiczkém paláci v Praze za doprovodu PKF – Prague Philharmonia provedl Koncert pro cembalo J.Ch. Bacha, Es dur op. 7 a jako dramaturgickou zajímavost také Jazzový koncert Josepha Horovitze. Oba rozdílné světy propojily Deux Pièces pour Clavecin H 244 B. Martinů pro sólové cembalo. Celý večer v podání PKF – Philharmonia v roli komorního orchestru bez dirigenta pak orámoval úvodní Braniborský koncert č. 3 G dur BWV 1048 J.S.Bacha a závěrečná Sinfonie G dur C.Ph.E. Bacha.
Brusinky a Sametová revoluce na bruselské konzervatoři aneb Za vše může viola
21. říjen 2019V letošním roce je napříč celou republikou velké množství koncertů a akcí připomínajících výročí 30 let od Sametové revoluce. Zcela jinou dimenzi ale získávají koncerty, které se k tomuto výročí konají v zahraničí. Z tohoto hlediska je skutečně symbolickým místem Brusel. Kromě politického významu má tato vedoucí evropská metropole jednu zajímavost. Žije zde skutečně rozsáhlá česká komunita čítající přibližně 8000 členů. Brusel je ale zároveň významnou evropskou hudební velmocí. Může nás proto těšit, že jeden z koncertů věnovaný výročí 30 let od Sametové revoluce proběhl v pondělí 14. října 2019 přímo ve Velkém sále Královské konzervatoře v Bruselu (Conservatoire royal de Bruxelles). Koncert „Souvenirs de Prague“ byl svým přesahem skutečně mimořádný. Jeho iniciátorem byl český violista Vladimír Bukač, který na konzervatoři letos v září zahájil již třetí rok v pozici řádného profesora violové třídy. Jeho nápad uspořádat na půdě školy koncert k výročí Sametové revoluce se setkal s velkou podporou ze strany vedení školy. Bukačova violová třída si totiž za pouhé dva roky své existence získala značné renomé a ředitel Frédéric de Roos se rozhodl nápadu využít, aby v rámci společné akce Čechů a Belgičanů pomyslný reflektor nasvítil právě na novou a úspěšnou violovou třídu českého profesora. Koncert se tak zároveň stal významnou propagací České republiky, kde společně vstoupili čeští i belgičtí umělci.
Když klišé o třech v jednom platí: Dvořákovo trio hrálo Dvořáka
16. říjen 2019Komorní cyklus 26. koncertní sezóny PKF – Prague Philharmonia v pondělí 14.10. zahájilo Dvořákovo trio. V barokním refektáři Profesního domu MFF UK v Praze zaznělo Klavírní trio č. 3 c moll op. 1 L.v. Beethovena, Trio pro housle, violoncello a klavír L. Fišera a Klavírní trio č. 2 g moll op. 26 A. Dvořáka. Jan Fišer, Tomáš Jamník a Ivo Kahánek tak připravili program, který jim umožnil předvést jedinečné hráčské kvality.
Čas, napětí, křehkost: PKF - Prague Philharmonia otevřela sezonu ve velkém stylu
13. září 2019Zahajovací koncert sezony orchestru PKF- Prague Philharmonia proběhl ve středu 11. září ve Smetanově síni Obecního domu v Praze ze řízení šéfdirigenta Emmanuela Villauma, který tak otevřel pátý rok svého působení v čele orchestru. Společně provedli monumentální Symfonii č. 3 d moll WAB 103 Antona Brucknera. V první polovině koncertu se v sólovém partu Beethovenova Klavírního koncertu č. 5 Es dur op. 73 „Císařský“ představil makedonský klavírista Simon Trpčeski.