
Markéta Vejvodová
Působí od roku 2004 jako redaktorka Českého rozhlasu, v letech 2005–2009 působila jako redaktorka hudební redakce stanice Vltava. Připravovala hudebně publicistické pořady Telefonotéka, Euphonia, Slovo o hudbě, Studio M a další. Vystudovala hru na klavír na Pražské konzervatoři ve třídě Ilji Hurníka a HAMU v Praze pod vedením Jana Panenky a Petera Toperczera. V roce 1991 získala stipendium k ročnímu studijnímu pobytu v Paříži u předního francouzského klavíristy a pedagoga Dominiqua Merleta. Vedle sólových klavírních recitálů spolupracovala s L. Svárovským, J. Sukem, G. Demeterovou, I. Ženatým, P. Fischerem, aj. Nahrávala nebo koncertně vystoupila rovněž se SOČRem, Sukovým komorním orchestrem, aj. Doma se představila na festivalu Pražské jaro (1989), na Velikonočním festivalu Josefa Suka (1993), na Mladém pódiu (1994) a na festivalu Mladá Praha (1996). Působí zároveň v oblasti pořadatelství a organizace hudebních projektů. V letech 2008–2013 byla za Český rozhlas porotkyní rozhlasové hudební soutěže EBU New Talent. V České filharmonii v letech 2009–2013 vedla edukativní programy, v letech 2015–2017 byla ředitelkou Česko-francouzské akademie Telč, v současnosti působí jako redaktorka na stanici Český rozhlas Region. Od roku 2019 spolupracuje s Moravskou filharmonií Olomouc, kde dramaturgicky i koncepčně připravuje koncertní cyklus pro nastávající rodiče.
Rozhlasoví symfonikové splnili Bernsteinovi jeho přání. Zněli jako Mahler
3. říjen 2018Rozhlasoví symfonikové zahájili novou sezonu ve skvělé formě – „Slavnostně s Bernsteinem a Mahlerem“. Sté výročí narození Leonarda Bernsteina, Mezinárodní den hudby i své vlastní narozeniny oslavili provedením Bernsteinových Chichesterských žalmů a Symfonií č. 4 G dur Gustava Mahlera. Dramaturgicky zajímavý program nastudoval americký dirigent John Axelrod, který provedení vdechl mnohé z Bernsteinova hudebního pojetí. V sólových partech excelovala izraelská sopranistka Chen Reiss a již tradičně byl ke spolupráci pozván Český filharmonický sbor Brno. V pražském Rudolfinu společně vdechli prvnímu říjnovému večeru punc mimořádnosti.
Sharon Kam posunula hru na klarinet do nové dimenze
12. září 2018Izraelská klarinetistka Sharon Kam včera se svými hudebními přáteli zahájila komorní řadu MHF Dvořákova Praha. Jako její letošní kurátorka připravila dramaturgii, ve které představuje klarinet v nejvýznamnějších komorních dílech. Pro zahajovací koncert pozvala houslistky Isabellu van Keulen a Ulriku-Animu Mathé, violistu Volkera Jacobsena a violoncellistu Gustava Riviniuse, aby společně přednesli trojici slavných klarinetových kvintetů Wolfganga Amadea Mozarta, Johannese Brahmse a Maxe Regera. Publikum v pražském Rudolfinu tak v zaostření na klarinet zažilo jedinečný večer zvukové mnohotvárnosti a barevnosti.
Mahan Esfahani: Cembalo si zaslouží, abych se pro něj obětoval
9. únor 2018Mahan Esfahani začal v posledních letech pronikat do českého hudebního povědomí především jako oblíbený žák Zuzany Růžičkové. Ovšem tento „student“ za Zuzanou Růžičkovou v roce 2012 přišel už jako úspěšný mladý hudebník, který měl za sebou četná ocenění a na svém účtu historicky první sólový cembalový recitál na londýnském festivalu BBC Proms. Jistě sám ani v té době netušil, jaký úspěch budou mít jeho první nahrávky, a díky své houževnatosti možná pouze doufal, že ho brzy čekají také recitály v nejvýznamnějších světových sálech. Mahan Esfahani již několik let žije v Praze. Zatímco jeho jméno začíná být v hudebním světě skutečným pojmem, v Čechách jsme ho bohužel dosud slýchali minimálně. Doufejme, že změnu přinese jeho nadcházející koncert se SOČR, kdy 12. února pod taktovkou Jiřího Rožně přednese v pražském Rudolfinu Koncert pro cembalo a smyčcový orchestr op. 42 Viktora Kalabise. Koncert bude věnován památce Zuzany Růžičkové.
Aimard se s Bachovou duší potkal, bohužel až na konci
27. listopad 2017Klavírní festival Rudolfa Firkušného se postupně blíží ke svému závěru a v sobotu nabídl koncert uznávaného francouzského klavíristy Pierra-Laurenta Aimarda. Na festival přijel už podruhé a opět se představil interpretací hudby Johanna Sebastiana Bacha. V roce 2014 hrál celý 1. díl Dobře temperovaného klavíru, v sobotu pro festivalové publikum připravil Bachovo veledílo Goldbergovské variace. To byl bohužel základní problém tohoto koncertu. Známé jméno francouzského klavíristy a legendární Bachovo dílo spolehlivě zaplnily Dvořákovu síň. To byl zřejmě hlavní cíl pořadatelů. Laické hudbymilovné publikum odcházelo spokojené, četně zastoupení profesionálové poněkud rozpačitě. Důvodů je více.
Alexander Liebreich a SOČR na svém mimořádném nedělním koncertě působili jako sehraný tandem
1. listopad 2017Nedělní mimořádný koncert rozhlasových symfoniků proběhl podle očekávání za velkého zájmu hudební veřejnosti. Abonentní koncerty tohoto tělesa mají svojí stálou vysokou kvalitu, ovšem nedělní koncert ve Dvořákově síni pražského Rudolfina byl ojedinělý nejen výběrem protagonistů, ale také svým poselstvím. Večer uvedli generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral a velvyslanec Spolkové republiky Německo v Praze jeho excelence Christoph Israng jako jednu z významných událostí Ozvěn Česko - německého kulturního jara 2017, ojedinělého kulturního projektu, který čítá více než 100 kulturních akcí ve spolupráci českých a německých umělců. Punc jedinečnosti celému večeru dodal výběr dirigenta a sólisty. Ostatně oficiální název byl Mimořádný koncert s Alexanderem Liebreichem, mimo jiné uměleckým ředitelem Národního symfonického orchestru Polského rozhlasu v Katovicích, který má k rozhlasovým orchestrům přirozeně zjevné sympatie a to se projevilo i na jeho přístupu k našim rozhlasovým symfonikům.
PKF – Prague Philharmonia provedením Suppého Velké mše nasadila vysokou laťku pro letošní sezonu
12. říjen 2017PKF – Prague Philharmonia svůj nedělní koncert pod taktovkou Leoše Svárovského skvěle načasovala - krátce po návratu z koncertního turné v Číně a pouhé dva dny po oficiálním vydání nové desky Bohemian Rhapsody s trumpetistou Gáborem Boldoczkim. To vše mělo pro náročný nedělní program svůj význam...Na koncertech v Číně orchestr několikrát vystoupil právě pod taktovkou Leoše Svárovského, což přispělo k vzájemnému „vyladění“ mezi orchestrem a dirigentem. Úspěšné vydání nové desky pro vydavatelství Sony Classical zase zcela jistě orchestru přineslo další důvod k sebevědomí. Provedení Velké instrumentální mše Franze von Suppé v pražské premiéře totiž jistou dávku odvahy vyžadovalo.
Vadim Gluzman: Pokud studuji nové dílo, vždy se snažím se skladateli spolupracovat
27. březen 2017Vadim Gluzman je houslistou, který naplňuje přední koncertní sály po celém světě. Jeho talent byl už v počátcích kariéry tak průrazný, že mu chicagská Stradivariova společnost (The Stradivari Society of Chicago, pozn.red.) ve věku 23 let zapůjčila cenné mistrovské housle vyrobené Antoniem Stradivarim, které v 19. století patřily do majetku legendárního houslisty Leopolda Auera. Z jeho třídy vzešli Jasha Heifetz, Mischa Elman, Adam Han-Gorski a mnoho dalších, a sám Auer studoval u slavného Josepha Joachima. Už jenom vědomí původu nástroje
Alina Ibragimova: Toužím po něčem novém, po nové řeči a nových impulsech
10. květen 2016Letošní Mezinárodní hudební festival Pražské jaro láká mnoha výjimečnými koncerty. Mezi ty nejsledovanější bude určitě patřit koncert Symfonického orchestru BBC, který ve Smetanově síni Obecního domu v Praze dne 26. května vystoupí pod taktovkou svého současného šéfdirigenta Sakariho Orama. V sólovém partu Bartókova houslového koncertu se představí
Na jubilejním koncertě k 80tinám Jiřího Temla zazněly dvě premiéry
9. říjen 2015Jiří Teml své významné životní výročí v tomto roce oslavil několika jubilejními akcemi a koncerty. Ten úterní měl ale mimořádný půvab. Dvě premiéry jeho děl ve druhé polovině koncertu byly spíše potvrzením jedinečnosti tohoto večera. Podstatné bylo, že na koncertě z vlastní iniciativy vystupovali posluchači HAMU v Praze, která večer také pořádala. Hlavní dík ale patří dramaturgyni koncertu MgA. Janě Jarkovské
Vladimír Bukač a Adam Skoumal zahájili Malostranské komorní slavnosti 2015
6. říjen 2015Slavnostní sál Valdštejnského paláce, zvaný „Rytířský“, býval ještě počátkem 90tých let místem pravidelných komorních koncertů i festivalů, na které nostalgicky vzpomínalo pražské publikum i umělci, kteří tu vystupovali. Mezi ně patřil mimo jiné i violoncellista Jan Páleníček. Dnes jako předseda České kultury, o.s. v tomto překrásném sále koncerty naopak spolupořádá společně s Kanceláří Senátu Parlamentu ČR.