
Vítězslav Mikeš
Je dramaturgem Filharmonie Brno a festivalu Moravský podzim.
Lednový TIP Harmonie: Završení novákovského projektu Ensemble Opera Diversa
13. leden 2021Dílo Jana Nováka (1921–1984) mělo být už dávno běžnou součástí koncertního provozu (potažmo i českým exportním „artiklem“, podobně jako třeba tvorba Miloslava Kabeláče), a to zdaleka nejen proto, že je svým převážně neoklasickým pojetím posluchačsky velmi vstřícné. Pohříchu se však nachází víceméně v podobně upozaděném postavení, jaké má dnes latina, kterou Novák miloval, zhudebňoval, plynule jí hovořil a psal v ní texty. Novák žije v povědomí, je respektován, občas některé z jeho skladeb tam či onde zazní, ale zdaleka ne tak často, jak by si to jeho odkaz zasluhoval, byť se nepochybně jedná o autora evropské úrovně. V tomto kontextu působí novákovský projekt brněnského Ensemble Opera Diversa jako zjevení a také jako příkladná ukázka dlouhodobější cílevědomé dramaturgické rozvahy, za níž stojí dramaturg a umělecký vedoucí souboru Vladimír Maňas.
Trojice litevských hudebnic se na novém kompletu DG schází u hudby Raminty Šerkšnytė
17. prosinec 2020Tři mladé protagonistky kompletu CD a DVD – dirigentky Mirga Gražinytė-Tyla a Giedrė Šlekytė a skladatelka Raminta Šerkšnytė – jsou jen vrcholkem ledovce pozoruhodně vysoké koncentrace litevských umělkyň, které se dokázaly výrazně prosadit na současné mezinárodní hudební scéně. Všechny tři hudebnice se mi shodou okolností podařilo „zachytit“ hned na počátku jejich uměleckých drah, poštěstilo se mi s nimi také pracovně setkat a následně jsem s obdivem sledoval, jak rychle se jejich kariéry rozvíjejí: první uvedená je již čtvrtým rokem šéfdirigentkou Symfonického orchestru města Birmingham, druhá jde v jejích stopách, prezentujíc se u kvalitních evropských těles, konečně třetí si v Litvě i zahraničí vybudovala pověst renomované skladatelky.
Bezejmenným obětem: Peter Eötvös píše hudbu potřebnou pro svou dobu
28. únor 2020Titulů s hudbou Petera Eötvöse (1944) se v loňském roce objevilo hned několik, což bylo jistě dáno i tím, že v něm skladatel oslavil své životní jubileum. CD vydané německou společností Wergo obsahuje dvě díla, z nichž jedno se obrací do hluboké minulosti (pojaté ovšem jako metafora pro současnost), druhé naopak reaguje na aktuální dění. Zároveň se jedná o reprezentativní ukázky ze dvou stěžejních oborů Eötvösovy tvorby: vokálně-instrumentální (dramatické) resp. čistě instrumentální symfonické hudby.
Tigran Mansurjan: Kompozice vycházející z hudby, která tu existovala po tisíciletí
8. leden 2020S Tigranem Mansurjanem (1939), nejvýznamnějším současným arménským skladatelem, jsem si (po Skypu) chtěl původně povídat hlavně o jeho Requiem, za jehož nahrávku vydanou ECM byl nominován na Grammy a obdržel za ni prestižní International Classical Music Award; plánoval jsem to kvůli chystanému brněnskému provedení tohoto díla letos v lednu v podání Filharmonie Brno Czech Ensemble Baroque Choir pod taktovkou Alexandra Liebreicha a za přislíbené účasti autora. Nakonec jsme se k Requiem dostali až na konci dlouhého rozhovoru, kdy v Jerevanu odbíjela už skoro půlnoc.
Elisabeth Leonskaja: Každou frázi, kterou hraji, si nejdřív zazpívám
4. prosinec 2019Proslulou klavíristku Elisabeth – či Jelizavetu Iljiničnu, jak nadšeně svolila, abych ji oslovoval – Leonskou čeká gró její letošní spolupráce s Filharmonií Brno a jejím šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem v prosinci, „v předvečer“ beethovenovského roku, kdy ve dvou týdnech provede v brněnském Besedním domě všech pět Beethovenových klavírních koncertů. My jsme si však povídali při příležitosti zářijového zahajovacího koncertu sezony brněnské filharmonie, kdy vůbec poprvé ve své dlouhé kariéře hrála třetí klavírní koncert Bély Bartóka. Bylo logické, že jsme rozhovor otevřeli právě tímto tématem.
Island se čím dál víc stává oblíbenou turistickou destinací a v kurzu je i jeho současná kultura včetně hudební: Jóhann Jóhannsson, který proslul zejména filmovou hudbou, Anna Thorvaldsdóttir, mezinárodně renomovaná skladatelka, čerstvě Hildur Gudnadóttir, autorka zvukové stopy k seriálu Černobyl, nebo Víkingur Ólafsson, klavírista koncertující na prestižních pódiích; z populární hudby rockové kapely Sigur Rós či Múm, o dlouhodobé globální popularitě osobité popové ikony Björk ani nemluvě… To vše jsou jména, která hýbají současným hudebním světem a rezonují i u nás, přitom je to jen špička ledovce nesmírně bohatého hudebního dění. Zajímavý je ale i pohled do (nedávné) historie islandské hudby, ve které ční tvorba Jóna Leifse.
Únorový Tip Harmonie: Islandská skladatelka Anna Thorvaldsdóttir a její opojná Aequa
19. únor 2019Je s podivem, kolik zajímavých a mezinárodní pozornost poutajících (nejen) hudebních osobností dává světu současný Island – při pomyšlení, jak málo lidí tento ostrov obývá. Jsem si vědom prvoplánově klišovité povahy takového údivu, ale člověka tato skutečnost stále nutí žasnout. Jedním z článků spadajících do tohoto islandského zázraku je i tvorba jednačtyřicetileté skladatelky Anny Thorvaldsdóttir, jejíž hudba se už několik let těší zájmu – bez přehánění – elitních světových umělců, těles a koncertních pódií. Aequa je jejím čtvrtým profilovým albem a navazuje na její předchozí spolupráci s International Contemporary Ensemble na titulu In the Light of Air, vydaném v roce 2015 – tak jako aktuální CD – na labelu Sono Luminus; předchozí nahrávky skladatelce vyšly u Innova Recordings (Rhízōma, 2011) a Deutsche Grammophon (Aerial, 2014).
Dennis Russell Davies: Doufám, že má láska k Dvořákovi bude přesvedčivá
15. říjen 2018Není jednoduché pořizovat rozhovor s člověkem, se kterým jste prakticky v denním kontaktu a vedle čistě pracovních záležitostí s ním probíráte i jiná, hudební i mimohudební témata. Proto jsem se za Dennisem Russellem Daviesem, čerstvým šéfdirigentem a uměleckým ředitelem Filharmonie Brno, rozjel v době, kdy jsme se alespoň částečně mohli oprostit od pohlcení plánováním brněnských sezon. Vyrazil jsem za ním do Lince, města, kde strávil patnáct let v čele Brucknerova orchestru a kde je momentálně doma. Dodnes se řada lidí podivuje nad tím, jak je možné, že se rozhodl kývnout na nabídku brněnské filharmonie. Dennis Russell Davies je osobnost, po které by jistě rád sáhl kdejaký zahraniční orchestr zvučného jména. Udivuje uměleckými kvalitami (jako dirigent i jako klavírista), výčtem prvotřídních těles, která dirigoval, rozsáhlým repertoárem, ale také lidskou stránkou a empatií. Tu prozradilo i přivítání v podobě roztomile vyslovené věty v češtině: Ahoj, vítám tě v Linci!
Alfred Schnittke je jedním z nejvýraznějších a nejnaléhavějších „hlasů své epochy“. V tom bývá oprávněně pokládán za přímého pokračovatele Dmitrije Šostakoviče. Však se také oba tvůrci již za života dočkali až nebývalé slávy (vykoupené ovšem strastmi) a v jistých obdobích svými premiérami vyvolávali podobnou atmosféru elektrizujícího očekávání a magického podtextu. U nás zní Šostakovič z koncertních pódií celkem pravidelně, Schnittke méně, ale zdá se, že se to v poslední době zlepšuje – nachází si stále širší publikum i okruh interpretů (včetně orchestrů), což mohu potvrdit z vlastní zkušenosti dramaturga i posluchače.
Přes své mládí má americký dirigent Case Scaglione za sebou již řadu úspěchů a cenných zkušeností a nikoli neprávem mu je předvídána velká budoucnost. Svou pověst výjimečné umělecké osobnosti naplnil i v Brně, kam si ho místní filharmonie od první spolupráce v roce 2016 zve do každé další sezony. V té stávající se Scaglione představí brněnskému publiku již potřetí, a to jako dirigent abonentních koncertů, na nichž spolu s brněnskými filharmoniky uvede 1. a 2. března v Besedním domě Šumařovo dítě Leoše Janáčka, Folk Songs Luciana Beria a Symfonii č. 2 Roberta Schumanna. S lehce pozměněným programem (Beria nahradí Szymanowského Druhý houslový koncert s Milanem Palou jako sólistou) bude o týden později svědkem Scaglioneho spolupráce s brněnskou filharmonií i moderní sál Národního hudebního fóra (Narodowe Forum Muzyki) ve Vratislavi. Scaglioneho jsem telefonicky zastihl na dovolené v jeho rodném Texasu, kam se v posledních letech vrací již jako člověk, který našel svůj nový domov v Berlíně.